Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låsa bilddatabas


.sun

Rekommendera Poster

Hur göra följande?

 

Har en bilddatabas där info om bilderna sparats i databas, men bilderna har sparats som jpegar direkt på webbservern. Har funkat kanon hittills.

 

Nu ska det dock sättas lösenord på hela kittet. Principen ska vara att man loggar in på en sida innan man kan söka och titta i databasen. Den delen tänkte jag lösa genom en tabell USERS el likn med alla nödvändiga uppgifter.

 

Kruxet är dock att bilderna ligger i oskyddade mappar. Visst, man måste veta vad bilderna heter och var de ligger för att kunna surfa till dem, men det känns ändå osäkert.

 

Jag vill inte sätta lösenord på mapparna, för då får ju användarna logga in två ggr - dels för att komma till söksidan (sker genom inloggning med ASP gentemot databasen), och sen en serverinloggning för att komma åt de skyddade mapparna.

 

Inte bra.

 

Jag vill bara ha en inloggning, och den måste ju göras med ASP för att jag ska kunna verifiera gentemot databasen (eller?). Har läst om att man kan visa (bild)filer mha ASP istf att länka till dem på vanligt vis, genom att använda binär inläsning. Men hjälper det om filen jag vill läsa in binärt ligger i en lösenordsskyddad mapp?

 

Antar att jag inte är den förste som stött på detta problem, men hur kommer man runt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte sätta lösenord på mapparna, för då får ju användarna logga in två ggr - dels för att komma till söksidan (sker genom inloggning med ASP gentemot databasen), och sen en serverinloggning för att komma åt de skyddade mapparna.

 

 

Kan du inte få ASP att logga in mot de lösenordsskyddade mapparna?

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det. Vet nån om det går? Har aldrig sett ett exempel på det. Jag vill ju självklart förhindra att inloggningsrutan dyker upp - går det med ASP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagra sökvägen till bilderna i databasen, och gör något i stil med "bild.asp?id=238" som skickar bilden till klienten, så får de aldrig se hela sökvägen. Har för mig att en tråd tog upp det "alldeles nyss".

 

-- tillägg --

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=417430

 

Ciao,

Anders

 

[inlägget ändrat 2003-03-19 12:11:50 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det. Vet nån om det går? Har aldrig sett ett exempel på det. Jag vill ju självklart förhindra att inloggningsrutan dyker upp - går det med ASP?

 

 

Fungerar på samma sätt som med FTP, http://användare:lösenord@adressen/

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

För att det ska vara vettigt ska bilderna läggas i en katalog utanför webbservern. Alltså i en katalog som inte är åtkomlig genom http.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Security by obscurity är aldrig bra, men... kontentan var iaf det nog var det sättet som var lättast/smidigast (oavsett om de ligger i en katalog som går läsa "utifrån" eller inte :)

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag tänkte särskilt på "Nu ska det dock sättas lösenord på hela kittet." med betoning på nu. Med andra ord är länkarna säkert inte okända för nuvarande besökare i allmänhet och Google i synnerhet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah. Bara jag som tar för givet att allt görs om från scratch hela tiden? ;D

 

Ciao,

Anders

- efter en viss tid så vill jag ALLTID göra om allt från scratch.. oavsett om det är hemsidor eller program eller whatever ;P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Fester

Jag driver en föreningssida som har en del dokument som vi inte vill ska kunna läsas av oinloggade medlemmar på vår hemsida (ASP)... Dokumenten ligger i en skyddad mapp utanför wwwroot och hämtas, efter att en inloggningscheck har körts, m h a ett asp script. Man kan juh modda det för attistället funka för bilder... fick hjälp med allt det här på eforum, återkommer med en länk...

 

 

Tillbaka!

Kolla in den här tråden!

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=314776#314795

 

Tänkte inte på att jag är inloggad med min polares konto =) (FarbrorFester) Egentligen heter jag "PeJi"...

 

[inlägget ändrat 2003-03-19 14:41:39 av Farbror Fester]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här är ett exempel för att läsa upp bilder och streama dem till användaren:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=417430#417478

 

/foo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...