Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot-omläggning i Mandrake


Vanitav

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har installerat Mandrake på en partition men först i uppstarten ligger Linux, hur/var ändrar jag så att XP ligger först i uppstarten? Mannen i huset blir så förvirrad om Linux startar.. :)

Snälla förklara den "grafiska" lösningen då jag är nybörjare och totalt förvirrad =:)

Finns det några bra böcker att förkovra sig i Linux "underbara" värld?

Linux egna brandvägg fick jag igång (tror jag).

Jag hämtade hem ett virusskydd men vet ej om den ska packas upp, dubbelklickar jag på den händer ingenting, finns det "winzip" för linux?

 

Ha det bra

Vanita

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus är ett problem som du i princip kan glömma när det gäller Linux, så jag skulle inte ge ett antivirusprogram för linux någon högre prioritet. Winzip finns inte för Linux, men du kan packa upp zip-arkiv med unzip eller gunzip.

 

Om du vill ändra i ordningen i bootmenyn, så gör du detta (om det är Lilo du använder) i /etc/lilo.conf . Glöm ej att köra kommandot "lilo" om du ändrat i filen.

 

Böcker till Linux finns det en del, men hur bra de är vet man inte. Mycket information blir snabbt gammal i linuxvärlden, så den bästa informationen är oftast den som finns på nätet eller som medföljer distributionen (även om man får se upp för gammal information även på nätet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...