Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Avinstallera XP-komponenter, hur?

Thomas Höögh

Recommended Posts

Thomas Höögh

Tja

Jag undrar om det går att avinstallera komponenter i Win XP så som Windows Movie Maker, Tour Windows XP, Compatability Guide osv. Känns som detta är väldigt onödiga grejer som bara tar massa plats som jag kan nyttja till annat. Har kollat i Add Remove Windows Components samt alla undermenyer i den. Men hittar inte något av programmena där. Vet någon om det går att bli av med dem?

CJ Björkdahl

Det är väl bara att välja installerade komponenter när man installerar XP. Dvs. man bockar i/ur vilka komponenter man vill ha installerade. Så har det ju funkat i tidigare win-versioner.

MVH

pedagogen

Det är väl bara att välja installerade komponenter när man installerar XP. Dvs. man bockar i/ur vilka komponenter man vill ha installerade. Så har det ju funkat i tidigare win-versioner.

Nja, man får väl inte välja sånt när man installerar xp?

//jonasn

Det är inte alla Windows-komponenter som är synliga i "Lägg till/ta bort Windows-komponenter". Microsoft har valt att gömma "hide" vissa, t.ex. Windows Messenger. För att se doldisarna öppna

Utforskaren-->Verktyg-->Mappalternativ-->Visning. Markera Visa dolda filer och mappar. Sedan:

C:\Windows\inf\sysoc.inf

För att kunna se t.ex. Windows Messenger i "Lägg till/ta bort Windows komponenter" så tar man bort hide på raden msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,hide,7 och då blir raden så här:

msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,,7

Det fick jag..

Tja, kanske har att göra med vilken man kör. Jag har faktiskt en licens, men kör ändå en piratad Corp.Ed av bekvämlighetsskäl, vilket jag inte tycker är så förfärligt moralmässigt sett. ;)

Men är det tillåtet?

//jonasn

Stefan Eklinder
Äntligen är den fruktansvärda Messenger raderad!

Ta bort hela programmappen!

Annars dyker eländet upp igen när du minst anar det. Jag råkade själv ut för detta vid en Systemåterställning. Inget kul!!! :(

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-03-19 17:13:01 av Stefan Eklinder]

Thomas Höögh

Ja här kom det ju en hel del matnyttiga tipps. Tack för dem:)

Det där med att välja bort komponenter, som Movie Maker och det jag beskrev ovan, under installationen har jag aldrig varit med om under alla installationer jag gjort. Det är ju mest tjänster och protokoll man får lägga till eller ta bort där. De inbyggda spelen och MSN Explorer blir man bekvämt av med där dock.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...