Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PHP+SQL=SANT?

Muppx

Recommended Posts

Ny i databas branschen (mitt rum är mitt kontor). Skämt åtsido, det jag undrar är om SQL fungerar med PHP lika bra som MySQL gör. Detta undrar jag eftrsom att jag tycker att SQL verkar enklare då man kan använda MS Access för att skapa databaser och bara använder SQL för att samtala med dom.

Vad jag har förstått så verkar SQL också fungera med PHP men jag kan ju ha fel. Sammanfattning:

PHP+SQL+MS Access = fungerar det?

Kristianstad

MYSQL = databas

MS Access = databas

MSSQL = databas

SQL = språk för att kommunicera med databasen

PHP+SQL+MS Access = fungerar det?
Ja det fungerar, men jag rekommenderar mySQL.

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

SQL är ett språk, som används av alla SQL-databaser. Det vill säga att du använder dig av SQL i både MySQL, Access (JET heter den databasmotorn), och MS-SQL (Microsofts SQL-server för riktiga applikationer).

Man kan få PHP att fungera med en Access-databas (MDB-fil), men det är lite knepigt. Du msåte sätta upp en ODBC-koppling, och om du inte kör Windows på din server blir det ännu knepigare.

För att använda dig utav databasen i PHP måste du alltid ställa SQL-frågor, oavsett vilken databas-drivrutin du använder dig av.

Detta medför att det enda tillfället då det blir enklare att använda dig av en Access-databas, är när du skapar tabeller, då du har ett grafiskt gränssnitt.

Men detta kan mycket enkelt lösas även för MySQL. Det finns massvis med grafiska gränssnitt för MySQL, varav ett av de mest använda är phpMyAdmin (som jag själv använder mig av).

http://www.phpmyadmin.net/

Så mitt förslag är; lägg ned Access, och kör MySQL istället.

Hmmm...jaha, jag tycker bara att det verkar krångligt att läsa av tabellerna i MySQL om man jämnför med MS Access (Förstår inte hur jag får igång phpmyadmin, får väl försöka igen)

Om man använder mysqladmin kan man då se information i datatabellerna som har lagts in? Man ser ju vaga bilder av tabeller men jag ser ingen information.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...