Just nu i M3-nätverket
Jump to content

GHOST 2002

FadiTobela

Recommended Posts

Hej,

Det gäller Norton Ghost 2002...

MÅL: Att kunna göra imagefil av en 40 GB hd (14 GB filer) men...

Har installerat mjukvaran på WindowsXP sv., standard installation, skapat boot diskett, startat om datorn, startart från disketten. Ghost i DOS är i gång.

Jag väljer i ghosts meny: Local -> Disk -> To Image... väljer källhårddisken och sparar imagefilen på destinationsmappen/HD.

Får upp en dialogruta frågande om jag vill komprimera imagefilen, då väljer jag "fast".

Processen påbörjas, men efter att imagefilen når upp till ca 2 GB stannar processen och en ny dialogruta kommer upp vill att jag ska skriva ett nytt namn på en ny imagefil!!

Jag avbröt allting.

Assistens behövs tack.

/Fadi

Det är bara att köra på, Ghost skapar nämligen en ny fil som den fortsätter på.

Vet inte varför men så är det!

/Mr Bool

Vad är det för filsystem på hårddisken som imagen ska sparas på? Har inte någon FAT-version en begränsning på filstorleken på 2GB? (orkar inte kolla upp det, men det googlar du snabbt fram)

Ciao,

Anders

[inlägget ändrat 2003-03-18 17:21:48 av Anders N]

Mr Bool,

Den får gärna skapa en ny imagefil, men varför då får jag ett felmeddelande om att enheten är full? Obs! Enheten jag försöker ghosta till är 120 GB FAT32.

Så va tycker du jag ska göra?

Anders N,

Disken som ska ghostas är en NTFS 40 GB till en FAT32 120 GB. Har försökt att formatera om 120 GB/HD:n till NTFS men tydligen är Ghost bootdisketten inställd att inte haja en NTFS-filsystem som en destinations målenhet.

theWheel,

Har inte hittat dessa inställningar du pratar om, men har hittat något s.k.

fortsättning...

theWheel,

Har inte hittat dessa inställningar du pratar om, men har hittat något s.k. "Spanning", men inget vidare.

Läser i manual-länken och förhoppningsvis hittar jag någon lösning.

Är tacksam för den hjälp jag fick och får.

/Fadi

Eftersom det stämmer det Anders N skriver om att på FAT32 är den största möjliga fil är 2 GB på är ju filen/enheten full.

Du kan ju konvertera disken till NTFS om du nu måste ha en enda fil.

/MrBool

[inlägget ändrat 2003-03-19 10:59:04 av Mr Bool]

Har försökt att formatera om 120 GB/HD:n till NTFS men tydligen är Ghost bootdisketten inställd att inte haja en NTFS-filsystem som en destinations målenhet.

Mmmm.. som "standard" kommer man inte åt NTFS-enheter från en vanlig bootdiskett, utan man behöver "drivrutiner" för det.

Om du vill ha det i en stor fil så ghosta över nätverket eller "från Windows" med Ghost 200X. (har för mig att du kan spara till NTFS-enheter då)

Ciao,

Anders

Nu funkar det! (läs hela inlägget)

Porblemet är bootdisketten. Efter en tanktestund/er så testade jag med att skapa en startdiskett i Windows ME från en annan dator.

WinME startdisketten har jag sedan fört in i datorn jag vill göra imagefilen på.

Efter starten matade jag ut WinMe SDisketten och matade in ghost-startdisketten istället och kopierat ghost.exe till C:(FAT32) för att köra lokalt från c:, sedan har jag matat in tillbaka WinME startdisketten.

Kört ghost.exe från c: och när jag fick upp meddelandet om att disken var full, så tryckte jag bara på OK och den fortsatte (sista steget fick jag av ett liknande problem här på forumet).

Man kan läsa om denna lösning även här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=306368

Den snackar om exakt samma problem.

Citerar ur länken ovan:

CITERAR:

>>>DOS diskette genom att ta bort PC-DOS från disketten (radera filerna Command.com, ibmbio.com och imbdos.com) och sedan från en Windows 98 maskin köra "sys a:" på disketten, dvs. göra den till en Windows 98 systemdiskette med MS-DOS.

Härefter fungerade det bra. Frågan om att sätta i en ny disk efter 2 Gb uppkom fortfarande, men nu var det bara att klicka OK så fortsatte Ghost att skriva till samma fil.

Slutligen vill jag tacka alla och dela godis till er alla.

Hälsningar

/Fadi

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...