Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bostream o mejl utan smtp?


PäronPrinsen

Rekommendera Poster

PäronPrinsen

Har kört fast i Outlook Express då vi nu har Bostreams 0,5-uppkoppling (istream). Med denna uppkoppling har inte Bostream någon smtpserver som stödjer uppkopplingen om man inte betalar 25,- extra per månad för mejl och hemsideutrymme.

 

Nu har vi sedan många år våra mejladresser hos Utfors, varifrån vi även har ett vanligt modemabonnemang som vi använder till den bärbara. Men av förståeliga skäl så har inte Utfors någon som helst lust att hjälpa oss till att få mejlen att fungera från Bostreams uppkoppling.

 

Och jag i min tur kan ju säga att jag har inte alls någon lust till att pröjsa 25,- extra per månad bara för att få skicka via Bostreams smtp-server.

 

Har ju heller ingen lust att koppla upp sig med modem varje gång man ska skicka ett mejl...

 

Så vad göra? Måste väl finnas något sätt att kringgå detta? Alla upptänkliga förslag är välkomna.

 

Miljön ser ut enl följande: Outlook Express och XP. Vägen ut består av modem med inbyggd router och en lös hub.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet ? Blockerar utfors SMTP från annat nät än sitt eget ? Isåfall byt !

 

Annars är det ju bara skriva in inställningarna så ska det fungera, hade inga problem alls när jag hade bostream och mailen på loopia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet ? Blockerar utfors SMTP från annat nät än sitt eget ? Isåfall byt !

 

Problemet verkar vara att Bostream tydligen inte tillhandahåller någon SMTP-server om man inte betalar 25 kronor extra i månaden.

 

Det låter.. väldigt konstigt att behöva betala 25 kronor i månaden bara för att få skicka e-post via deras SMTP-server.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla upptänkliga förslag är välkomna

 

Förslag ett: Förklara (halv-argt) för Bostream att du inte är intresserad av att betala 25:- per månad för tillgång till deras SMTP-server. Har du tur kan du kanske iaf få det billigare ;P

 

Förslag två: Installera en SMTP-server som kollar upp MX-record och skickar till rätt SMTP-server, och skicka sedan breven från Outlook Express via den lokala SMTP-servern istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter.. väldigt konstigt att behöva betala 25 kronor i månaden bara för att få skicka e-post via deras SMTP-server.

 

De har ju gjort det på ett "snyggt" sätt genom att baka in allt i ett stort e-post + hemside-paket. :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte snyggt på något sätt ;)

 

Betala för hemsidesutrymme och sådant tycker jag känns okej, men.. inte för något så "simpelt" som tillgång till en smtp-server. Sådant tillhandahåller ju ALLA(?) andra utan kostnad.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också Bostream och samma problem som du. Jag har själv ett mejlkonto hos home.se (gratis). Där har du möjlighet att skicka och ta emot post från webben eller från POP3- eller IMAP-klient.

Antingen kan du se till att all inkommande post till UTFORS-kontot skickas vidare till home.se-kontot eller så kan du låta home.se-kontot hämta från UTFORS automatiskt. Ziggys tips om mailrelay.bostream.se funkar också men Bostream säger på sin webbsida att detta är en adress som dom inte garanterar att den kommer att funka i framtiden.

Lösningen med home.se har jag använt i två år utan några allvarliga problem. Av något skäl som jag inte känner till så är jag nästan helt befriad från spam vilket inte gör mig något.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en e-postadress hos http://www.home.se/

 

Deras server smtp.home.se tror jag till och med att du kan anända med era utforsadresser, prova!

 

Edit: home.se är givetvis gratis! Jag har haft home.se adress sedan 1996

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

[inlägget ändrat 2003-03-18 15:06:11 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas Söderlund

De flesta operatörer tillåter inte mail-relay hur som helst vilket är bra eftersom ingen gillar spam.

 

Konsekvensen, när ISPn är lat..vilket de flesta verkar vara, blir dock att man inte kan skicka mail via sitt mailkonto från ISP1 när man är uppkopplad via ISP2.

 

Mycket irriterande, speciellt när man har mailkonton lite här och där hos olika operatörer.

 

SMTP-inloggning är inte direkt någon nyhet så man tycker att ISPerna borde ha lärt sig sätta upp det ordentligt nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

mailrealy.bostream.se fungerar inte i det här fallet. Funkar däremot bra om det är 2,5-uppkopplingen.

 

Men om jag har fattat det här rätt så ska jag alltså kunna skaffa en home.se-adress och sedan kunna använda deras smtp-server för att kunna skicka utgående post från vår utforsadress?

 

För att förtydliga mig (med anledning av hur jag tolkade några av svaren) så är det alltså den utgående posten som är problemet. Inkommande funkar fint som det är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Har nu reggat nya adresser hos home.se. Väntar nu på att de ska godkännas och sedan ska jag testa så att det funkar.

 

Eftersom vi fortfarande kan ta emot mejl på utforsadresserna så kommer det ju funka fint att gradvis kunna gå över till den nya adressen.

 

Återkommer här i strängen och avrapporterar hur det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Jo, men det fungerar ju alldeles utmärkt!

 

Tackar så hemskt mycket för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juppz! Jag har aldrig förstått vitsen med mailkonto hos ISP'n Den har åtminstone jag bytt otaliga gånger (Är iofs mer "låst" nu då jag har adsl... men man vet ju aldrig)

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
PäronPrinsen

Jaha ja, dags att damma av denna fråga igen. Vi har kört mejl via home.se med tillfredställande resultat sedan vi fick tipset här men nu när jag kom från semestern så fick jag mejl om att home.se ska stänga sin "port 25". M a o är problematiken den samma igen: Ingen smtp om jag fattat rätt..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Nope, verkar inte fungera ihop med iStream 0,5 mb.

 

Kan inte bara vara jag som sitter med det här problemet? Eller kör alla här sina egna mejlservrar+ ;)

 

Och som jag har skrivit ovan så har jag då inte någon lust att pröjsa 25,-/mån bara för att få skicka via deras smtp.

 

Har även mejlat home.se i frågan då det borde finnas många som hamnar i samma sits som vi i det här fallet.

 

(Faktiskt trött på Bostream. Såg att vi kan få 8/1-uppkoppling från Universal för mindre pengar än vad vi betalar idag. Men jag misstänker att smtp-problemet fortsätter då Universal inte har någon mejlservice alls som jag förstår.)

 

[inlägget ändrat 2004-09-02 19:23:02 av PäronPrinsen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall kunna använda smtp.home.se ändå. Det är bara om du har din uppkoppling via home.se som du är tvungen att gå igenom deras smtp-server.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Det låter ju väldigt bra. Men i så fall fattar jag nada av detta:

 

"Home.se spärrar port 25

För att minska antalet spam kommer vi framöver att spärra utgående mailtrafik (SMTP, port 25) från och med fredag den 3 september. Det innebär att för att kunna skicka mail med din e-postklient så måste du ändra till din internetleverantörs smtp-server.

 

Har du din uppkoppling via Home så skall du fortsätta att använda smtp.home.se

 

Har du din internetuppkoppling via Tiscali så skall du använda smtp.tiscali.se

 

Kontakta din internetleverantör för information om vilken smtp-server du skall använda. Detta brukar även stå i de papper som skickas ut med de övriga abonnemangsuppgifterna.

 

Exempel på andra smtp-servrar:

TeliaSonera: smtprelay1.telia.com

Spray: smtp.spray.se

Tele2/Swipnet: smtp.tele2.se

UPC/Chello: smtp.chello.se

Bredbandsbolaget: smtp.bredband.net

Glocalnet: smtp.glocalnet.net"

 

Och mig veterligen har inte Bostream någon smtp-server som stödjer iStream om man inte pröjsar denna lilla löjliga avgift för denna lilla löjliga tjänst som jag tycker borde ingå i de 298,- jag redan betalar.

 

Jag fattar att man vill begränsa spammejlen men ska man vara lite cynisk så är det för oss en liten underlig väg att gå. Vi har aldrig skickat något spam och i praktiken blir jag som kund ändå avstängd att använda home.se i o m denna åtgärd. För mig är det ett lite underligt sätta att driva verksamhet på. Vore det inte effektivast att stänga av alla kunder så minimerar man spamutskicken helt och hållet? ;)

Jag tycker helt enkelt att man borde ha löst det på något annat vis.

 

[inlägget ändrat 2004-09-02 23:00:45 av PäronPrinsen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ögnar igenom denna tråd och fastnar för två saker.

 

1: Erbjuder inte Bostream någon smtp-server till sina iStream-kunder?

Ok, du får inget mailkonto för pengarna du betalar, men att inte erbjuda möjligheten att ens skicka brev?!

 

2: Har de ovettet att ta hela 25 kr för detta? Tjänsten finns ju redan(?) för alla med snabbare och dyrare uppkoppling. Merkostnaden för att ge er tillgång till samma tjänst borde vara väldigt liten.

 

Stämmer detta? Tvekar och gör en sökning via Google

 

Den som söker han finner:

Har du istream så kan du använda relay.bostream.com (vilket kräver autentisering, ni använder er av ert användarnamn och lösenord för istream).

Från:

http://www.bostream.com/controller_service.php?action=serviceEmailInfoPrivate

 

Du ska med andra ord kunna använda relay.bostream.com om du har epostkonton hos annan leverantör, du måste bara se till berätta för servern vem du är.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-09-03 08:39:17 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, verkar inte fungera ihop med iStream 0,5 mb.

 

 

Verkar inte fungera? Har du provat? Enl. Bostream SKA det fungera.

Dom erbjuder den tjänsten till dom som har e-postkonton hos andra ISP.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Härligt! Ni fann något som jag inte fann. Funkar nu igen. Den som söker skall finna på Eforum :thumbsup:

 

Svar till Monshi: Japp, för ett år sedan så var det så. Jag var själv i kontakt då med Bostream och då var det 25,- som gällde. Därför vart det home.se fr o m då.

 

Men tydligen har de kommit på andra tankar sedan dess, bara att jag inte hittat det. Men det gjorde ju ni här så jag tackar (och delar självklart ut lite poäng).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...