Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Callmedia.se


Mae

Rekommendera Poster

Vad gör man om man får fakturor från en sk. internettjänst man ej beställt??

Skickas hem fakturor på någon hundralapp som ingen hemma vet vad det är.

Datorn är bredbandsuppkopplad men på fakturorna står hemtelefonnumret.

Vi har ej modem...

Går inte att komma fram på deras telefon (om man inte vill betala massor med pengar/minut)

Ingen vettig adress och allt är anonymt.

 

men på fakturorna står det minsann hot om inkasso m.m.

 

Vad gör man förutom polisanmälan?

Riva fakturor?

 

Mae

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Callmedia.se har samma affärsidé som Internet-B och andra liknande blufföretag, dvs infektera din dator med en dialer och sen ta ohyggligt betalt för uppkopplad tid. Detta är naturligtsvis olagligt. Sen skickar de mycket otrevliga fakturor (du kommer få flera)

 

Läs på konsumetverkets hemsida hur du ska bemöta dem:

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1201&lngArticleId=2659

 

...och gå inte på deras snack om "elekroniska kontrakt" och ring absolut INTE deras betalnummer-kundtjänst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm är det verkligen olagligt?

Det är ju användaren som valt att ringa upp till företaget?

 

Företaget kan ju inte rå för att användaren klickar bort alla rutor som ploppar upp om att det ska ringa, utan att läsa dem.

 

 

/A..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs att du ingår ett avtal för att det ska vara OK. Att bara trycka på en knapp i en popup-dialog är INTE ett avtal.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka för att ringa upp ?? På bredband??

Utan modem??

Detta är väl inget annat än ett rent bondfångeri för att få okunniga att betala i ren rädsla för Fogden.

 

Må Callmedia och deras gelikar ruttna i helvetet, deras dator bli virusfyllda och deras mailboxar belamrade med spam!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Fråga; fick du fylla i namn & adress och sånt?

Undrar bara hur de fick tag på din adress...

 

mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag inte tycker att metoden är bra

så du inte tror jag e helt galen.... jag tycker bara det låter konstigt att det ska vara olagligt...

 

men du har ju redan ett avtal angående din telefon.

och det är ju telefonsamtalet som du betalar för!

 

Sen talar datorn om för dig att den ska ringa,

å så ringer den.....

 

och betalnummer i sig är inte olagliga....

 

//A..

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det frågan om ett telefonsamtal !!

inte ett distansavtal... du betalat för telefonsamtalet...

 

och i vilket fall som helst har du inte 14 dagar ångerrätt på alla distansavtal... punkt 1 exempelvis...

 

Lag 2000:274 (www.notisum.se om du inte har en lagbok!)

-----------------------------------

14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,

2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera,

3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,

5. en tidning eller en tidskrift, eller

6. vadhållning eller andra lotteritjänster.

 

 

--------------------------------------------------

Nu är jag ganska novis på detta så lita inte på allt jag säger !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn: namn å adress fixar du lätt via Eniro eller något annat företag som har nummerupplysningar....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det som så att lagarna ÄR diffusa runt tjänster och företeelser som betalnummer, MP3, m.m. Dom som stiftar lagar vet inte riktigt hur lagarna ska se ut.

 

Privatkopiering och dialers har t.ex inte prövats i svensk rätt, så tillsvidare "anser" KO bara saker, t.ex:

 

Konsumentverket anser att det måste finnas ett tydligt avtal mellan konsumenten och den som tillhandahåller en Internettjänst för att en debitering ska kunna ske. Inför avtalet ska konsumenten ha haft möjlighet att ta del av villkoren för tjänsten.

 

Men jag är övertygad att Callmedia skulle förlora om det togs upp i rätten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag också =)

 

Men jag tror ändå inte det är olagligt att göra på det viset i nuläget... (motsägelse....)

 

Många som ringer porrnummer och liknande nekar blint,

men till slut visar det sig iaf att de har ringt...

 

Detta är ganska vanlig kommentar av en kund som fått stor teleräkning....

 

"vad då porrnummer??, Jag har inte ringt porrnummer!! Jag var ju bort å det var bara min son på 15år/min man hemma å han skulle ADLRIG ringa porrnummer...."

 

säger den oskylldiga frun i huset när hon fått stor teleräkning... =)

 

MP3 dom finns.... faktiskt =)... redan 1999 var den uppe första gången.

 

http://www.juridicum.su.se/iri/dawe/mp3.htm

Å sen gick den till HD...

http://www.juridicum.su.se/iri/dawe/Mp3-HD.html

 

läs om du orkar....

 

/A....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade kopiering för privat bruk av t.ex musik, spel, film. Det tror jag inte är prövat. Branchlobbyn tycker ju som bekant att det är olagligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte det ganska solkart?

 

Där får man kopiera.....

inte spel dock ! (dataprogram) men musik å film...

 

sen att skivindustrin inte fattar det är en annan sak ! =)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det vara solklart? :) Får jag inte ta säkerhetskopia på mina barns spel - har du sett hur en CD ser ut efter en 4-åring har lekt "hela havet stormar" med den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Mae:

> Datorn är bredbandsuppkopplad men på fakturorna står hemtelefonnumret.

 

Anders:

> Glenn: namn å adress fixar du lätt via Eniro eller något annat företag som har nummerupplysningar....

 

Det var detta (Som Mae skrev) jag reagerade på; vid tidigare spårningar av individer (intrån i mitt nätverk) så vägrar de lämna ut information (Tele2, Telia mm), man kan ju undrar hur informationen lämnas ut till skumföretag och inte till annat folk ...

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du får göra kopior som säkerhet!!

 

läs Lag 1960:729 $26g

 

Men du får inte göra kopior för enskilt bruk...

$12 ...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan ju vara så att det sitter ett modem i datorn som "inte används" utan bara finns där å e installerat... å interna saker syns ju inte för noviser.. alltså finns de inte! =)

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad många som svarat på mitt inlägg.

Tack alla ni.

 

Blir lite mörkrädd när jag läser mig igenom allt.

Speciellt detta om Eniro.

 

F-n också. Känns som om någon har gjort inbrott i ens eget hem.

 

Men fakturan är bestriden och polisanmälan är gjord.

 

Vi får se vad som händer nu.

 

Mae

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 kap Brottsbalken... Bedrägeri kallas det för att medelst vilseledande förmå annan till handling som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde.

 

[inlägget ändrat 2003-03-25 10:27:44 av alfa460]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företaget som vill ha betalt av dig för att du har använt deras tjänster måste ha ett avtal med dig. Det är upp till dem att visa hur och när ett sådant avtal skulle ha kommit till stånd.

 

När detta avtal uppstår och vad som krävs i för att kunden ska bli bunden av detta avtal är vad som är föremål för prövning i åtminstonne ett fall i marknadsdomstolen just nu. Tror att det gäller Srom Brom Trom.

 

Om du tänker efter lite så skulle en rättstillämpning i linje med den du förespråkar bli något jobbig. Denna typ som du talar om brukar kallas negativ avtalsbindning och innebär att man anses bunden av avtalet om man underlåter att agera. Ex vis en bokklubb skickar (utan föregående beställning) hem en bok till dig och du måste på något sätt agera för att slippa köpa en bok varje månad i resten av ditt liv.

 

Att ringa ett betalnummer är en sak där gör kunden ett frivilligt val, att en dialler ringer upp ett nummer med ohemula kostnader som följd, bara för att man försökt stänga massa pop-ups är inte lika självklart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...