Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra IP range i ICS Windows 2000pro


Stoffe-2k

Rekommendera Poster

Tjip!

 

Ändra IP range i ICS Windows 2000pro kan man göra det, och isf någon som har koll på var man ändrar vilka ip adresser ICS dhcp del ska dela ut ?

 

hittade bara det här som bara ser ut att funka i win9x/me

 

http://support.microsoft.com/?kbid=230148

 

 

 

 

--- Klassiker ---

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad ska du göra, ska du dela på en telefonlinje så att andra klienter kan nå internet också?

 

Rent allmänt rekommenderar jag dig inte att sätta upp ICS med en telefonlinje. Trafiken i ditt lan kan orsaka att modemet ringer upp internet i tid och otid. Vad det innebär kan du lätt räkna ut. Att behöva slå av och slå på modemet när det ska användas förtar ju lite syftet med det hela.

 

Om inte, dvs du har en fast wanlänk som adsl eller liknande rekommenderar jag dig nog att skaffa en router istället. Bättre säkerhet och enklare att konfigurera.

 

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är ett forum, och man får svara hur man vill, men läs frågan en gång till... du är inte ens nära med ditt svar.

 

som du kanske vet så sätter ICS upp en DHCP server, till det interna lanet men det finns varken gui eller någon guide till konfigureringen utan det sköts i registret. Men själv har jag inte hittat rätt nycklar till ip scopet. vill änen ha klienter med fasta ip på lanet.

 

[inlägget ändrat 2003-03-18 14:18:29 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå, jag läste din fråga mycket noga och förstod vad du vill uppnå - men jag har hållit på en del med just ICS - därav mitt svar. Problemet är nog att jag tänkte ett steg ytterligare. Jag ser ICS som en budget-version av delad modem-anslutning till internet och jag har sällan fått det att fungera bra.

 

En fråga till då. Varför gör du det här i pro och inte i W2K-server? I W2K-server sätts det hela upp via en guide och du får en dhcp-server som du kan nå via konsol.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser ICS som en budget-version av delad modem-anslutning till internet och jag har sällan fått det att fungera bra.

Jepp det är en "budget funktion" som funkar klockrent i mindre nätverk, upp till 5-10 datorer.

 

En fråga till då. Varför gör du det här i pro och inte i W2K-server?

Att köra windows 2000 server som hemanvändare är inte ekonomiskt försvarsbart, (jo, det finns vissa som köper sin mjukvara lagligt)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det, läste inte nog på sidan, men samtidigt så kanske det fans en chans att när man ändrade den, så gav den ut ett "riktigt nät" utifrån sitt eget IP#

 

[inlägget ändrat 2003-03-19 07:13:39 av Nick Name]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...