Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Brandvägg på jobbet.

MrArboc

Recommended Posts

Smartskallarna på jobbet har ställt in brandväggen så att man endast kan surfa mellan 20 på kvällen och 7 på morgonen. Just som en händelse så är kontoret bemannat mellan 7 och 20. Ingen motivering har vi fått - endast att vi inte ska surfa på arbetstid. Chefen har varit så vänlig och sagt att vi får komma in på helgen om vi t ex behöver använda internet för att betala räkningar. Går jättebra, bara inte mellan 7-20. Men det var ju snällt av chefen att ge oss tillstånd att komma till arbetsplaten även på vår fritid.

Ingen har så vitt jag vet misskött sitt jobb pga tillgång till internet, men inte ens det hade ju varit skäl nog att klippa internetaccesen för alla.

I slutändan så är det sånt här som gör att i företagets tioåriga historia är "medellivslängden" på en anställd 14 månader, dvs i genomsnitt stannar en anställd i 14 månader innan han/hon säger upp sig. Till saken hör att vi har två månaders betald internutbildning innan vi är i produktion, sedan tar det ungefär lika länge innan man blir så effektiv så att man blir lönsam. Det blir dyrt det, men ett företag i en norrländsk kommun med skyhög arbetslöshet får ju bidrag. DINA skattepengar betalar min chef, och han surfar minsan på arbetstid, men bara till arbetsrelaterade sidor.....

Nu har jag avreagerat mig...

Tja...men faktum kvarstår, surfa ska man inte göra på arbetstid, det är inte det du har betalt för av företaget.

Det beror väl också på vad man jobbar med. Är man Konsult inom IT området kan det vara jobbigt att vara utan uppkoppling, medan man klarar sig utan om man jobbar på golvet på ett stålverk

Tja...men faktum kvarstår, surfa ska man inte göra på arbetstid, det är inte det du har betalt för av företaget.

Detta argument köper jag inte. Vi har, sedan 1996, haft tillgång till internet fritt på min arbetsplats. Såväl på kontoret, som på datorerna på lagret. Detta på ett företag med ca. 30 anställda. Detta har funkat bra utan större missbruk ända tills förra sommaren.

Helt plötsligt kommer vår lagerchef in till mig och ber mig spärra samtliga datorer på lagret för internetåtkomst, detta pga. några oansvariga extrajobbare fördrivet ett par timmar om dagen i en veckas tid på Lunar, Knullkontakt o diverse andra mindre lämpliga siter istället för att packa varor.

Sagt och gjort, dessa burkar kom inte ut på internet något mera. När vi bytte hårdvaran i November 2002, lät jag dessa burkar få åtkomst igen, och nu är det minsan inget missbruk längre.

Jag tycker att det är helt ok. att alla på firman får tillgång till internet om det sköts på ett bra sätt och inte arbetet blir lidande. Såväl VD, Säljchef och Lagerchef tycker det är en 'personalvårdande' åtgärd att alla kan surfa lite, även privat, på arbetstid om det sköts på ett bra sätt.

Rickard_Activeadmins.net

Vafan gör det om nån surfar på arbetstid?? Herregud...lever vi i nåt polissamhälle? Slappna av och förstör inte människor och samhälle genom att ständigt begränsa och peka med pinnen... Det vinner ingen på.. Jobbet är inte allt!

Thomas Tydal

> I slutändan så är det sånt här som gör att i

> företagets tioåriga historia är "medellivslängden"

> på en anställd 14 månader, dvs i genomsnitt stannar

> en anställd i 14 månader innan han/hon säger upp

> sig.

På mitt jobb är "medellivslängden" runt 20 år och vi har fri tillgång till internet.

Mr Andersson

Så länge folk sköter det så är det ok, men tyvärr är det rätt vanligt att folk sitter på betald arbetstid och (privat)surfar alldeles för mycket.

Jag vet ingen arbetsgivare som med glädje betalar lön till någon som privatsurfar stup i kvarten - det är inte det man är anställd för att göra...

Rätt i och för sig, men var skall man dra gränsen? Skall jag få ringa hem för att be sambon fixa korv till middan? Skall jag få prata med mina arbetskamrater om vad jag gjorde under helgen? Skall jag få gå på toa? Hämta kaffe?

Kanske skall jag kunna kolla travtips på internet om det inte hindrar mig i mitt arbete? Det är det det handlar om, skall jag ha frihet att sköta mitt eget jobb?

Thomas Tydal

> Rätt i och för sig, men var skall man dra gränsen?

Att som i ditt företags fall öppet gå ut och deklarera att man inte litar på sina medarbetare känns ju inte så begåvat. Litar man inte på att de anställda sköter sina jobb så är det väl bara att se sig om efter annat folk.

Intressant artikel i ämnet för övrigt:

http://www.business2.com/articles/mag/0,1640,46179,00.html

allt måste ske med en viss mängd måtta, med det menar jag att om man som anställd faktiskt får nyttja ex internet, skicka privata mail och ringa privata ärenden, ja då ska man vara glad, för det är ett faktum att någon betalar dig att utföra en tjänst, och det är det man är där för att göra. Och då ska man nog för allas trevnad inte missbruka denna förmån, som det faktiskt är.

Och från arbetsgivarens sida, så måste även denna "släppa" till lite för en dräglig arbetsmiljö. För frihet under ansvar är rätt sunt.

För att ha en "ryggsäck" vakande över sin axel, som flåsar i nacken, och tar tid om du skiter 10sek för länge, det gör en bara förbannad, och då presterar man inte särskilt bra, och då blir man nog inte särskilt långlivad på sin arbetspalts, pga uppsägning eller att man sägerupp sig själv.....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...