Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Placering av enheter på IDE-kanalerna??


Kojak1

Rekommendera Poster

Undrar vad som är bäst. Har 3st seagate diskar, av olika storlek och modell samt årgång. Min huvuddisk där jag har OS och program och spel är en 7200rpm, ATA100. Sen en lagringsdisk 5400rpm, ATA100 och ytterliggare en lagringsdisk 5400rpm där det står i spec PIO/DMA/UDMA MODE (max) 4/2/2 och DMA SUPPORT EISA Type B. Slutligen har jag en 32x cd-brännare och en gammal dvd-rom. Moderkortets IDE-kanaler stödjer ATA100 och jag ska nu införskaffa ett 1-kanaligt kontrollerkort som stödjer ATA133. Eftersom jag antar att kopplar jag en disk som har ATA66 på samma IDE-kanal som en ATA100 så går båda i ATA66, så undrar jag om nån kan ge råd vilka enheter jag ska koppla på de olika IDE-kanalerna för att få det mest optimalt. Poängterar att jag då har 2 ide som stödjer ATA100 på moderkortet(kan alltså ha 4 enheter där) och snart ett kontrollerkort med en IDE-kanal med stöd för ATA133(kan alltså ha 2 enheter där).

 

Den som ger det förslag/lösning som ger mest poäng i benchmark program får poäng.

 

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

640MB PC2100 DDR

Seagate Barracuda V 80GB

Memorex ThirtyTwoMAXX

LG 99G 19"

Chieftec Dragon Midi Tower ATX DX-01PL-D

Altec Lansing ACS33

Thermaltake Volcano

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips: Sätt systemdisken på controllerkortet, de två andra på moderkortets primary och så cd-läsarna på moderkortets secondary.

 

Fast allra bäst tror jag vore att köpa ett controllerkort med två kanaler, och sätta de två andra diskarna på controllerkortets secondary, och en optisk drive per kanal på moderkortet. På så vis kan du göra "on the fly"-kopior av cd-skivor.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm tror du att det skulle funka bra att ha systemdisk samt den disken som är 5400rpm och ata100 på kontrollerkortet?? För det är även problem med att själva ide-kablarna inte är så långa, de når helt enkelt inte överallt.

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

640MB PC2100 DDR

Seagate Barracuda V 80GB

Memorex ThirtyTwoMAXX

LG 99G 19"

Chieftec Dragon Midi Tower ATX DX-01PL-D

Altec Lansing ACS33

Thermaltake Volcano

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm tror du att det skulle funka bra att ha systemdisk samt den disken som är 5400rpm och ata100 på kontrollerkortet?? För det är även problem med att själva ide-kablarna inte är så långa, de når helt enkelt inte överallt

 

Självklart funkar det, men det beror ju på hur mkt du använder den disken. Ju mindre du belastar en IDE-kanal (dvs ju färre saker du gör samtidigt på samma kabel) desto högre prestanda. ATA100-kablar kostar ju inte så många kronor.. :)

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...