Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa valet?


tompamannen

Rekommendera Poster

tompamannen

Vad är egentligen den bästa lösningen om man vill ha en skiva med en långfilm på som ska vara uppspelningsbar på en vanlig DVD-spelare till tv'n? Ska man köpa dvd-brännare, ska man rippa och lägga dom på svcd-format med cd-brännare? Vilken lösning är alltså den bästa om man vill ha en skiva med en film på.

 

/Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det bästa är ju dvd-brännare kvalitétsmässigt.Dvd till dvd alltså. Om man rippar dvd till svcd kan ju problemet uppstå att du måste bränna 2 skivor iom att cd-skivor har ju begränsad kapacitet. Rätta mig gärna om ja har fel, men så har jag tolkat det.

 

/Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tompamannen

Men om jag har fattat det hela rätt så är dvd-skivorna som man spelar in på, bara på 4,7 Gb. En dvd-film brukar ju vara dual och på 9-10 Gb. Får alltså inte plats, så likt förbaskat krävs det 2 skivor där med.

 

/Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvaliten är ju alltid bättre på en dvd men håller med dig om att det är lite surt med storleken på filmdvdn kontra tomma skivor.

Själv så gör jag som så att om filmen får plats på en dvd så använder jag DVD decrypter för att göra en kopia med kapitel menyer och allt.Får den inte plats så använder jag Dvd2Svcd och gör Svcd av den,och eftersom jag kan använda 900Mb skivor så brukar det räcka med två st skivor.Men då torskar jag allting extra :(

 

//Belini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett litet fiffigt program som heter dvd2one som downsamplar till rätt storlek (4.7G)helt automatiskt. Jag gör så att jag rippar hela filmen med allting. Sen laddas det hela in i dvd2one och där väljer man vilka ljudspår och texter som ska med, och köra igång konverteringen. Sen är det bara att bränna sin skiva. Hela proceduren tar en timme ungefär. 20min för rippningen och 20min för konverteringen och ytterligare 20min för bränningen. Jag har provat på 4 filmer hitills och jag ser ingen större skillnad på kopian och orginalet. Alla fyra har varit dubbel-lager på 7-8Gig. Det är enkelt att göra backup på sina filmer nuförtiden :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du har nog rätt där. Tänkte inte på det =:-).

 

Men kvalitétsmässigt är väl ändå dvd till dvd att föredra. Själv kör jag bara svcd och vcd och är nöjd med kvalitén för det mesta. Kan ju bero på att jag är för snål eller på annat =:-):

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tompamannen

Peter>> Kan du beskriva lite mera utförligt. Ordnar programmet automatiskt så filerna blir 4,7Gb? Du menar att det får plats eftersom man skippar engelska, turkiska, finska, norska osv. samt att man skippar regissörens kommentarer och annat onödigt?

 

/Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...