Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Swap filen


Nisse

Rekommendera Poster

När jag kollar swap filen så är den på 148 MB. Är det vanligt att den är så stor? Finns det några program som man bör akta sig för som slöar ner datorn?

Datorn ställer om datum när jag använder den, till 3 januari 2002. Kan det vara någon överbelastning när swap filen är så stor eller något annat? Jag har Windows 98, 128 minne, 20 gb hd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog swapfilen är "normalstor".

Däremot är det konstigt att tiden ändrar sig.

Har ingen aning vad det kan vara för fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swapfilen ska vara 50% större än datorns fysiska RAM-minne.

 

I ditt fall bör den alltså vara 128 * 1,5 = 192 MB

 

Finns det några program som man bör akta sig för som slöar ner datorn?
Alla program slöar ner datorn. ;)

 

Datorn ställer om datum när jag använder den, till 3 januari 2002. Kan det vara någon överbelastning när swap filen är så stor eller något annat?
Jag kan nästan garantera att datumändrigen inte har något samband med växlingsfilen!

 

Kontrollera datorn med ett uppdaterat antivirusprogram.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du damn sure på att det ska vara 50% större än det fysiska minnet? Jag har 640mb ram det innbär att min swap ska vara på ca. 1gb?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget "ska" vara.

Jag har för mig att windows rekommenderar att den ska vara ungefär *1.5.

 

Själv har jag dragit ner storleken till 64 MB för att spara på diskutrymme.

 

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det optimala (läs bästa) är att att det ska vara 50% större. Av den anledningen rekommenderar Windows det.

 

Windows' minneshantering fungerar bäst under dessa villkor.

 

Ju mindre fysiskt RAM-minne desto viktigare att växlingsfilen är tillräckligt stor.

 

Själv har jag dragit ner storleken till 64 MB för att spara på diskutrymme.
Jag tycker inte att det är ett bra sätt att spara på hårddisksutrymmet, då växlingsfilen är viktig för att systemet ska fungera optimalt.

 

Jag har 640mb ram det innbär att min swap ska vara på ca. 1gb?????
Min dator är utrustad med 768 MB fysiskt RAM-minne och växlingsfilen är därför 1152 MB. Inget konstigt med det.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-16 18:10:13 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inte tillräckligt med swapfile dvs mer än RAM skriker windos. Tex utökade jag minnet från 96MB till 224MB och fick då efter några veckor varning för första gången om för lite minne för att starta ett programm i nt4. Ökade swapfilen från 107? till minimum 256MB, max 256MB inga mer problem.

 

Så Ticos råd verkar helt rimligt swap=1.5xRAM i windos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid trott att ju mer minne man har desto mindre används swapfilen, så ju mer minne man har desto mindre behöver swapfilen vara. Har ungeför 600-700mb ledigt på c: och inställt att windows sköter storleken på swapfilen, hoppas det är någorlunda optimalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och inställt att windows sköter storleken på swapfilen...

Så har jag också inställt och får då en swapfil/växlingsfil som är 1.5 x RAM.

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-16 20:04:16 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast för mig är det ju inte möjligt med 1,5 X RAM då jag inte har så mycket ledigt utrymme på disken. Kan man välja att ha swap filen på en annan hdd än c: ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vet du om man får bättre prestanda om man lägger swapfilen på en annan disk än den där OSer ligger?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle iallafall få bättre prestanda om man la den på en fat partition(snabbare filsystem).

Men då tappar man möjligheten till att analysera dumpfilen(har försökt en gång aldrig mer).Vid en eventuell krasch.

 

//Belini

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...