Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VAd ska man använda


lillen_009

Rekommendera Poster

Söker ett billigt alternativ att använda till en stationär och en bärbar dator för att dela på en bredbandsuppkoppling. Har fast IP och endast en adress, så en router ska man väl inte använda (är inte så hemma på detta). Har kollat lite på hubbar och switchar, men vet inte riktigt vad man ska söka efter.

 

Det behöver (ska) inte vara fil- och skrivardelning, utan endast delad LAN-uppkoppling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså en fast ip-adress och vill dela på en internetuppkoppling? Då är det en router du skall ha!

 

En billig router är D-link 604.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om vi vänder på det. Vad är det för skillnad på Hub, Switch och Router? Poäng till den som ger en bra förklaring

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en kortfattad förklaring

 

Hub: kan vara aktiv eller passiv beroende på hub modell.

En hub förlänger bara kollisionsdomänen viktigt att veta.

 

Switch: Kan man dela upp ett lan med olika segment för att få en kollionsfri miljö.

 

En router: Kan användas till mycket bl.a för att dela upp broadcastdomäner som du även kan göra med vlan:ing.

Men som sagt en router skulle nog passa för dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

x20! Ursäkta mig min sarkasm - jag menar inget illa! Men jag ser att du är "En människa som alltid utbildar sig mer inom kommunikationsområdet." Det behövs nog med tanke på hur invecklad förklaring som du gav!;)

 

Sökte lite i Google och hittade bl a följande länkar:

(Finns säkerligen många andra träffar där som förklarar ännu bättre!)

 

http://www.microsoft.com/sverige/smb/product_guide/step_3_1.asp

http://www.langhard.se/bredband/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har en IP-adress som du vill använda på flera datorer måste du ha en router. (Internet Connection Sharing som finns inbyggt Win98, WinMe, Win2000 och WinXP är en routerfunktion).

En routers uppgift är att förmedla trafik mellan två nät. I ditt fall är din fasta IP-adress en adress i din leverantörs nät och dina datorer hemma bildar det andra nätet.

En HUB kopplar samman ett antal ethernetnoder och sprider trafiken i nätet. Ethernet funkar på så sätt att en nod (dator) sänder ut något och alla tar emot. Den dator som paketet var ämnat för tar hand om det och de övriga kastar paketet. Med detta förfarande uppstår en massa kollisioner eftersom dt ofta inträffar att felra försöker sända samtidigt. När kollision uppstå väntar man ett tag och gör sedan ett nytt försök. Detta var en mycket förenklad förklaring till tekniken som heter CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access / Collision Detect).

 

För att motverka dessa ständiga kollisioner kom man på en teknik där hubben försågs med lite intelligens och kunde hålla reda på vilka maskiner som var inkopplade och på vilken kabel dom satt. När så ett paket kom in så viste denna intelligenta hub var mottagaren fanns och skickade paketet bara till den det var avsett för. Vips hade man fått en SWITCH.

 

Eftersom prisskillnaden mellan en hub och en switch för hemmabruk är så liten finns det ingen anledning att köpa en hubb i dagsläget. Om du dessutom behöver en router så kan du köpa allt i ett. T ex en D-Link DI-804 som är både router och switch och dessutom en enklare typ av brandvägg. Jag tar denna som exempel därför att jag har en sådan själv som funkar alldeles utmärkt. Det finns dock ett flertal varianter på sådana prosukter.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...