Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips till mitt datorköp!


Sasja

Rekommendera Poster

Snart bär det sig iväg till Uppsala där jag ska utbilda mig till dataingenjör. Och då måste jag självklart ha en dator och därför ber jag er - alla e-forumare - om lite hjälp angående datorköpet!

 

Datorn jag behöver är inte alls någon speldator! Utan tänkt användas mest för programmering, surfa, lyssna på musik... Det viktigaste för mig är att den hyfsat billig, rätt snabb samt S-T-A-B-I-L! Grafikkort tänker jag inte lägger ner nå pengar på, detsamma gäller HD:n; 10 gig känns som det räcker hur långt som helst! Fast en snabb HD behövs kanske?

 

 

VAR ska jag köpa datorn? Datorbutiken.com?

 

HUR ska jag köpa datorn? Paket? Byggsats? Fördelar/Nackdelar...?

 

 

Tack på förhand!

 

// Ej-hårdvaru-kunnig-person

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 gig känns som det räcker hur långt som helst!

 

Väljer och vrakar bland frågorna; första tipset gäller då hdd:n, du ska bli dataingenjör ? Då är 10GB väldigt lite .. säg att du installerar Visual Studio .net så ryker en 3-4GB bara där .. du kanske vill dubbelboota med Linux eller BSD ? Så ryker en 3-4GB där .. har du Windows XP/2000 och mycket minne(vilket man bör ha om man ska programmerar) får du jättestora swap/systemåterställnings och hibernationfiler, så ryker 2-3GB där(ja, programmerar du får du jättestora tempfiler när du kompilerar också, kan vara i GB-klassen) .. hela Office XP så ryker en Gig till, ja du ser, hårddisken blir snabbt fylld av dom vanligaste verktygen, då pratar vi inte att du har lagt in några filer, egenhändiga eller nedladdade ..

 

Dessutom är hårddiskar tokbilliga idag, finns ingen anledning att inte slå till med en 120GB på en gång. Är du snål så är 80GB nästan gratis ... snabb ? Ja, det höjer upplevelsen av snabbhet i sytemet avsevärt, men ganska många nya diskar är snabba; 7.200rpm och 8MB cache är vanligt idag så räkna med det som standard. Ljudnivå är viktigt, kolla att du får tysta delar i datorn.

 

[inlägget ändrat 2003-03-15 17:26:42 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

 

Vi kör på en större variant av HD, du har övertalat mig. Och då i storleken 80-120 gb vilket låter för mig enormt! (Min 486:as 170 mb räcker fortfarande ju :P)

 

RAM-minnet har jag också listat ut att det krävs rätt mycket, men HUR mycket tror ni jag behöver?

 

 

 

Samt den nästan viktigaste frågan...

Var ska man köpa datorn? Är datorbutiken.com det bästa alternativet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minnet har jag också listat ut att det krävs rätt mycket, men HUR mycket tror ni jag behöver?

1GB är bra och mycket, 512MB räcker.

 

/TN

-+- :thumbsup: -+-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512MB ska du ha, inte mindre. Jag hade köpt datorn med 80gb hdd, det räcker. Geforce 2 kort för ~800kr.

Bygg en egen på datorbutiken.com de har mycket bra priser!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Geforce 2 låter "överbra".

 

Ska som sagt inte vara någon speldator så det räcker typ med ett... vad ska vi säga... ett Quadtel S3... kanske? Låter bra! =)

 

 

Hur vet man om en produkt är tystlåten av sig???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget Geforce2-kort, ta och stoppa i ett billigt Radeon9000 eller 7500-kort istället så du slipper få ont i ögonen. Skarp bild är klart viktigast som programmerare - i andra hand kommer möjligheten att ha dubbla skärmar anslutna (matrox g450/550 typ)..

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland ! OT; eftersom du tuggar grafikkort; hur upplevdes bytet från 4400 till 9700 ??? Nyfiken juh ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha dubbla skärmar anslutna... vad kan man ha för praktisk nytta av det?

 

Känns som en dum fråga... men den som inte frågar förblir dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ha ett jättestort skrivbord :)

Tänk dig två skärmar bredvid varandra, när muspekaren närmar sig högerkanten i den vänstra skärmen, och går över kanten så dyker den upp i kanten på den högra skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver: "Hyfsat billig".

Så där allmänt bra till det mesta kanske?

För 10 200: - kanske?

http://www.riksdata.se/data/prodbig_8670.asp

Så behöver du inte plocka ihop den själv.

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt tips köp en bra låda att bygga i

ett p4 uppgraderings kit en billig hårddisk

ett billigt grafikkort cd mm

skulle den sen inte räcka till så kan du uppgradera med mer minne större hd bättre grafik senare

att gå från en 486a till en p4 på ca 2,4ghz borde vara ett bra steg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...