Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket är Windows system är bäst?


Fredik

Rekommendera Poster

Jag problem med Windows Millenium genom att datorn hänger sig och har konflikter med olika program och därför ska byta till ett annat operativsystem.

 

Min fråga är därför denna:

 

Är Windows XP Professional eller Windows 2000 bättre Windows Millenium?

 

Med vänliga hälsningar

Fredrik Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Både Windows XP Professional eller Windows 2000 är bättre än WinME.

Skall du inte spela och pyssla mycket med multimedia skulle jag rekommendera Win2k då det är billigare och lite mindre resurskrävande.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Windows ME är och har väl aldrig varit särskilt känt för att vara vidare stabilt eller omtyckt. Då rockade 98:an bättre. ;)

 

XP och Y2K är två väldigt stabila system.

Y2K och XP bygger lite på samma kärna och teknik så det gör väl nästan detsamma vilket man väljer, tycker jag. XP Pro har väl lite mer avancerade funktioner än Home.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag problem med Windows Millenium genom att datorn hänger sig..."

Hur mycket RAM har du installerat? ME är inte känt för att kunna hantera mycket RAM (upp till 512).

 

Ta gärna del av svaren i följande tråd, som handlar om Windows XP pro vs. Windows 2000 pro:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=411973

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-14 20:10:24 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Y2K och XP bygger lite på samma kärna och teknik så det gör väl nästan detsamma vilket man väljer, tycker jag.

 

Det ÄR samma kärna, varav W2k har version 5.0 samt XP har version 5.1, go figure

 

 

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har win2k och tycker att det går alldeles utmärkt att spela.

Däremot när 2k var nytt så var det en del spel som ej funkade med 2k men det var länge sen nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Till alla på eForum:

Skaffa aldrig Windows ME!

 

 

/ Kristoffer - vars dator hänger sig minst två gånger varje dag

 

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2003-03-15 11:27:52 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J. Rönnberg

Jag har haft 95B. 98. ME och nu XPhome. Sämre OS än 98.an får man leta efter. Jah gav upp och la in 95B igen (vilket enligt mig är ett av dem bästa OSerna). Jag hade inga större problem med ME så det har jag inget direkt dåligt att säga om. XPhome är det bästa OSet, som jag har prövat.

 

 

/Johnny - Över 600 (o)seriösa inlägg!

http://www.johnnyronnberg.dk/columbia - Tragedin över Texas.

http://www.johnnyronnberg.dk/nejtillemu - Rösta nej till EMU den 14 september!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Jag måste säga att jag tycker WIn98 är bättre WinMe.

Har testat med WinME på både min bärbara och en stationär med hyffsad prestanda men jag hade problem på båda datorerna.

Värst var det på den bärbara där det hängde sig lite då och då samt att tex Energi- och LAN-funktioner inte ville fungera. På den stationära var det mest hängningar så fort man pysslade med ett tredjepartsprogram.

Bytte till det Win98 och det fungerade utmärkt på båda.

Har nu bytt till Win2k på dne bärbara(en av recoveryskivorna) och det fungerar perfekt!

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Instämmer. Till och med Windows 98 är bättre än Windows ME.

Det strular hela tiden.

Redan första dagen då vi fick datorn och då vi startade upp den, tog det inte många minuter innan den hängde sig för första gången.

 

Sedan har jag aldrig förstått mig på skillnaden mellan 98:an och Me. Den enda skillnaden jag kan se är att ME är mer instabil.

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde att Windows 98 SE (Second Edition) var bättre än Windows ME, när jag körde det. Nu använder jag Windows 2000 Pro. Funkar bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker xp är överreklamerat? Har me själv, inga problem alls. Har en kompis som har xp, strular jämt, jag vet inte hur han bär sig åt, men när jag är där så är det alltid nå´t program som inte funkar som det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg någon fördel med ME mot 98, förutom att det "ser" bättre ut!

 

Stabilare, snabbare, flimmerfri musmarkör, modern nätverksstack.... tja, finns en j-a massa - dock verkar det känsligare för buggiga drivrutiner...

 

...hursomhelst tycker jag skillnaden mellan 98 och ME (där ME är en förbättring) är så enormt liten om man sedan ställer 95/98/ME (aka DOS) mot NT/2k/XP :)

 

XP är inte överreklamerat, det är ett buggfixat Win2k - och redan Win2k var en mycket trevlig uppgradering ifrån vårt kära NT4 :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öhh, Me är INTE stabilare än 98 SE

 

Jo, enligt _min erfarenhet_ är det definitivt stabilare, och som sagt - flimmerfri musmarkör är juh fan ett krav - vilket gör ME till enda Win9x som jag skulle orka sitta med någon minut ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den erfarenheten att ME är trögt, trögt, trögt och inte speciellt snabbt=)

98 är bättre!

Det blir ju nästan samma sak om man uppgraderar till nån hyfsat ny Internet Explorer!

 

Själv kör jag XP, funkar helt PERFEKT!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...