Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avstånd för ADSL?


Pelle2001

Rekommendera Poster

Fick idag avslag på min ansökan om ADSL. Det var 3 650 meter till stationen, och det var 150 meter för mycket enligt Skanova. -Är det 3,5 eller 4,5 km som gäller egentligen? Eller var det kanske bara att förfrågan kom från "fel" operatör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stog ju på telias hemsida för ett tag sen att de höjde räckvidden til 4 km. Men det här var ju inte bra. Kommer jag ju inte kunna fa ADSL sen när den kommer till vår håla...

 

/Henrik - som bor utanför hålan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rimligen borde kvaliten på förbindelsen var lika viktig som exakta avståndet i meter.

Jag fick tex 1992 en ny telefonledning för den "gamla" kabeln blivit så dålig att det inte gick att tala i telefon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och samtidigt är det lite spännande att jag vill minnas att när jag 1998 skulle få ISDN fanns det en gräns på 3 km. Under 3 km kostade det 1 500 spänn (jag TROR det var 1 500), över 3 km kostade anslutningen 8 000 kr. Mätningen då sade att jag hade 2 960 meter, alltså 40 meters marginal på "rätt" sida.

 

När nu Skanova till min tilltänkta leverantör (inte Telia)säger 3 650 meter till stationen blir jag misstänksam. Bra att jag kan göra en oberoende mätning på avståndet på måndag! Är det 3650 meter får jag väl flytta huset! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med några andra operatörer och hör vad de säger innan du ger upp. Stå på dig lite dessutom.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte kul att ha en förbindelse med dålig kvalit´e.

När jag bodde i en stad 1999 med ca 20000 invånare och körde med modem så gick det direkt att se hur det skulle gå.... Visade inte Powerbitmodemet "normal" uppkopplingshastighet på digitaldisplayen 41 á 44kbs utan betydligt lägre tex 33 hade jag fått en "dålig tråd" (från telestation till modempool?) och det var lika bra koppla ner av och ringa upp på nytt, för jag skulle ändå bli nedkopplad när som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För två år sedan fick jag (efter fyra månaders väntan) besked från Telia ADSL att jag bodde för långt borta (jag har för mig att det var flera hundra meter). Då kontaktade jag BoNet (numera Bostream) och där var det inget problem att få 2,5 Mbit med ett avstånd där Telia inte kunde leverera 0,5 Mbib. Jag fick dock en liten brasklapp om att det kanske inte alltid blev full prestanda.

När jag kör TP-test ligger jag konstant på mellan 2,1 och 2,5 Mbit.

Kolla med Bostream och de vad dom säger numera.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.... -Ganska mysko! Sitter och tittar på Bonet´s version av ADSL-tjänsten(tack samoth för tipset!). Där står det som krav "< 4,5 km" från stationen. OK, en ny fråga till er som är lite mer insatta: Är inte alla dessa ADSL-tjänster egentligen samma sak i botten? Eller (om inte) varför skulle Bonets version av tjänsten inte vara lika känslig? Är det kanske min först tilltänkte leverantör som satt upp kravet på max 3,5 km?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, i princip så har du rätt. Alla ISP köper en tjänst av Skanova (läs Telia) vilket innebär att alla kör genom samma utrustning och det är Skanova (läs fortfarande Telia) som gör inkoppling och bestämmer vilkor UTOM Bostream med sin 2,5 Mbit-tjänst och högre. Där har dom satt in egen utrustning i Telefonstationerna och sätter själva sina vilkor.

Detta får till följd att alla som utnyttjar Skanova måste leka på samma tekniska vilkor. De skulle ju missgynna Telia (Skanova) om, t ex, Telenordia skulle få ansluta sina abonenter trots att dom bor 4,5 km bort vilket går alldeles utmärkt rent tekniskt. Med 0,5 Mbit tror jag att du kan ha ett avstånd uppemot 6-7 kilometer egentligen.

Detta är ett bra exempel på hur den svenska varianten av en fri marknad fungerar.

 

PS: MD har helt rätt. Alla skarvar och kopplingspunkter utefter vägen adderar en viss längd till kabellängden. Jag kommer inte i håg det teoretiska värdet som gäller vid en perfekt koppling men när man mäter får man fram ett mått som tar hänsyn tell detta. Då får man även fram effekter av dåliga anslutningar som adderar mera. Den uppmätta signallängden är alltid längre än den fysiska kabeln (om det inte är en helt oskarvad kabel vilket aldrig förkommer i verkligheten) och det är denna signallängd som avses i alla specar för kabellängder i data- och telesammanhang.

 

---/samoht

 

[inlägget ändrat 2003-03-15 21:48:49 av Thomas Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...