Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Serverinlöp

Daily

Recommended Posts

Om jag skall köpa en server för 25 klienter som skall "hålla" ett par år, vad tycker Ni jag skall ha för någon?

Win2k samt XPpro klienter idag och det vi kör är ett adminprogram på servern samt lagrar filer ca (15-20gb vilket växer hela tiden). Vi har även ett par säljare som måste kunna koppla upp sig till servern utifrån. Vi har 512kbit bredband! Även en backuplösning till detta skulle sitta fint!

Idag har vi en NT server.

Jag skickar mer info om så behövs!

HP, Dell och Compaq har alla servrar i olika storlekar som smidiga att uppgradera när behov finns. Något som är väldigt smidigt och flexibelt är NAS för lagring av data.

Dina säljare kan med enkelhet använda VPN för att ansluta till företagets nätverk.

Backuplösning finns oxå från många olika tillverkare, DLT bandare är väl det som är "billigast" när det är lagom mycket data som ska säkerhetskopieras.

När man har server innan med NT-licens på, kan man då köpa uppgradering till Win2K om man köper datorn hos Dell, HP eller Compaq? Har för mig att Dell vill enbart sälja fulla licenser!

NAS menar du att jag kan ha som lagringsutrymme sedan så behöver det inte vara så mycket i servern istället?

Jag tittade efter DLT-bandare men de var rysligt dyra de också! Men är de det billigaste inom backup?

Dyrt med backupp? Det beror på hur man ser det, en krachad hårddisk och data borta, brand och data borta eller någon som bara skulle in och "ändra lite"... Se backupen som en försäkring, Händer det inget så grämer man sig att det har kostat endel, men om man behöver utnytja den är man verkligen glad att man skaffade den!

Förvara nu bara inte backuppbanden på samma ställe som servern, har sett det på några ställen.

Måste bara få fylla på detta med backup, för jag vet en rätt "stor" internetleverantör, som levererar internetanslutning till ett 1000:tal abbonenter, och deras backup av hemsidor, består av att kopiera katalogerna, till en annan partion på samma hårddisk. Det är en lösning det..:D

Åxå ett citat "-Nä, vi har inga problem med vår backup utrustning, för vi har ingen."

Visst vet jag att det är en stor säkerhet med backup.

Idag har vi bandbackup modell HP SureStore 20gb men den funkar när den vill, vilket är vanligt med HP´s Colorado och SureStore serie. Sedan kör vi en filkopiering mellan två kontor med radiolan varje natt för att ha ytterligare en backup.

Men man behöver ju inte köpa en SJ-buss när man bor ensam och skall transportera sig mellan två ställen heller, går ju enkelt att få rum i en Nissan Micra och man kommer ju fram, om du förstår vad jag menar.

Kolla in vxa-bandarna, typ vxa1 eller vxa2 - dom är hyfsat prisvärda för mindre företag, tar band från 12/24 till 80/160GB. Lite långsamma enligt de flesta, men inte så det stör tycker jag... hittills.

http://www.ecrix.com

--

.Wey - JAG VILL KUNNA LOGGA PÅ I SKRIV-INLÄGG-RUTAN! :7

Future Hero Next Generati0n

Konfac.. sorry, Koneo köpte jag av sist.

--

.Wey - jag kan inte logga in när jag skriver inlägg! :7

Future Hero Next Generati0n

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...