Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP!


Carine

Rekommendera Poster

Hej på Er alla duktiga datoranvändare!

 

Jag undrar om det finns någon vänlig själ där ute i cyberspace som kan hjälpa mig att förklara hur man kopplar en löstagbar hårddisk i datorn?! ?!

 

Jag har ett ledigt utrymme för hårddisken och skulle vilja koppla in den men har ingen aning om hur jag skall gå till väga.

 

Jag har fått installationen visad för mig för en tid sedan,men jag har glömt hur killen gjorde när han installerade den löstagbara hårddisken.Hmmm.....

 

Finns det ngn som kan hjälpa mig och förklara det hela på ett enkelt sätt för en novis så skulle jag vara mkt tacksam. Ja mer än mkt tacksam t.o.m.

 

Tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning/Carine

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

ehh, förstår inte riktikt vad du menar med "löstagbar". Extern el. intern ?

 

Att ansluta en hårddisk är inte så svårt. Och externa diskar är inget vidare.

 

Om du sätter in en ny hårddisk så måste du bygla nya disken till "secondary" om du fortsätter att starta från den gamla.

 

Om du köper en ny som är snabbare än din befintliga så skulle jag sätta den nya som master, och den gamla som secondary på den första IDE kabeln . Det borde finns en beskrivning på hårddisken hur du byglar.

 

Sen går du in i bios och ställer in så att biosen söker automatiskt. (autodetect ide harddrives -tror jag det heter).

 

Hoppas det här var till hjälp ? Annars finns den förträfliga "sökfunktionen" Sök i Eforum ! Där

får du säkert många träffar !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du läsa lite mer om hur man gör, kolla detta och skriv igen om du inte klarar det.

Är den "löstagbara" disken nyare, och kanske större än den gamla så kanske man bör överväga att ha den som MASTER, d.v.s din första hårddisk.

 

http://lyftet.skane.tbv.se/hemsida/kursmaterial/dtr205/bygga_hd.htm

 

http://www.datakarlsson.se/tips/bytahd.htm

 

[inlägget ändrat 2003-03-14 14:57:14 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...