Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

i820 + GeForce DDR


Christer!

Rekommendera Poster

Jag har ett rätt stort problem med mitt Leadtek GeForce DDR. Trots att jag har de senaste drivrutinerna och senaste DirextX (7.0a) så kan jag inte spela ett enda 3D-spel. Alla spel jag testar i Direct3D-läge krashar eller låser sig. Unreal Tournament Demo, Rally Championship Demo, System Shock 2 demo, Hidden & Dangerous demo etc.

 

Det enda jag kan tänka mig ställer till problem är att jag kör ett moderkort med Intels i820-kretsar, ASUS P3C2000. På något sätt kanske DirectX inte fungerar med Intels senaste chipset? Någon som har en aning om hur jag löser problemet?

 

Det är aningen ironiskt att ha ett grymt snabbt grafikkort och sedan inte kunna spela ett enda 3D-spel. :-)

 

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kör med Detonatordrivarna så kan jag rekommendera att du lägger in dem. Jag har haft en del strul med Asusdrivarna på mitt Asus V6600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat både Nvidias referensdrivar (stabila och betaversioner) och Leadteks drivrutiner utan att det märks någon skillnad. Spelen krashar eller låser sig fortfarande efter några sekunder. Men tack för tipset, all hjälp emottas förstås tacksamt...!

 

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| j O h A N |

Tjena mitt tips är att ominstallera windows, då ligger det garanterat inga gamla drivisar på datorn och strular.

Har haft skitmycke problem med gammla divisar som ligger och skräpar på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är ominstallerat på tom disk från scratch, så det kan inte vara gamla drivrutiner heller... men tack för tipset ändå.

 

C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de drivrutinerna är för VIA-baserade moderkort. Jag har ett av de första moderkorten baserade på Intels i820-kretsar.

 

C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag tror inte att det är minnena som spökar heller.

 

Idag testade jag att stoppa in ett gammalt Matrox Mystique PCI-kort med 2MB i burken. Leadtek-kortet åkte ut och nya drivrutiner installerades.

 

Unreal Tournament flöt på som en dröm i DirectX-läge i den halvtimme jag spelade. Dock var det i ett fönster av någon anledning, inte fullskärm. Men ändå. DirectX med Leadtek-kortet har aldrig fungerat i mer än 30 sekunder utan att krasha ur i Unreal Tournament.

 

Alltså fungerar i820-kortet alldeles utmärkt med ett äldre PCI-kort, men hur fungerar det med ett annat AGP-kort? Det ska jag testa i morgon. Om ett annat AGP-kort fungerar som det ska i mitt system så börjar det verkligen luta åt att Leadtek-kortet är felaktigt, eller vad tror ni?

 

Christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag tror att det är minnena som krånglar är att ett AGP-grafikkort änvänder sig ganska mycket av intern-minnet.

Det är ett vanligt problem.

 

Och eftersom ett Mystique-PCI inte gör det så....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har idag testat med ett ATI Rage Pro-kort (AGP) och datorn är otrolig stabil och alla spel fungerar. Iofs 2x-AGP, men ändå. Dessutom läste jag en recension av mitt moderkort på följande URL:

 

http://www.ixbt-labs.com/mainboard/asus-p3c2000.shtml

 

Det fick dåligt betyg och uppvisade tydliga problem med just min typ av grafikkort (GeForce). Tydligen ska man inte alltid lita på att ett välkänt märke som ASUS klarar av att göra bra kort. Ska se på måndag om jag kan lämna tillbaka kortet hos SBS Data och köpa ett med Apollo-kretsar istället.

 

C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på ASUS sida ?

Dom kanske vet om problemen och har en fix på G.

Jag vet inget moderkort som inte har problem innan den första BIOS updateringen kommer.

 

Apollo !!!!!!!!

Fly !!!!!

Du skriver inte om du behöver 133MHz buss.

Om inte så glöm VIA....

Då klarar du dig bättre med ett BX-kort istället.

VIA korten är SÅÅÅ slöa, det märks framför allt i spel.

Deras minnes-buss är som hämtad från 486 tiden =).

 

Och som det är nu så är ett hederligt BX snabbare än i820...(c:a 10-15% enl. HardOCP)

 

Jag kollade nu på ASUS sida och hittade BIOS v1.007 från 99/12/30 den kanske är nyare än din ?

 

Förresten, har du stängt av "Video ROM-BIOS shadow" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har surfat runt som en galning både på ASUS och Leadteks sidor efter nya BIOS eller drivrutiner, men inget ännu. Har det senaste av allting. Antagligen kommer det väl en BIOS-version som fixar till problemen, men jag har ändå planer på att byta kort. Gillar inte riktigt det här med i820 just på grund av dålig prestanda och kompatibilitetsproblem.

 

Jag har PC133-minnen, men inte behöver jag väl glömma 133Mhz om jag väljer BX? Det bär gå alldeles utmärkt att köra i den hastigheten och mer därtill. Däremot får jag inte AGP 4x, men det kanske jag kan leva med.

 

Det här med "Video ROM-BIOS shadow" har jag inte slagit på eller av. Det låter som en funktion som gör en shadow av BIOS i datorns internminne?

 

C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja...

Det KAN såklart fungera i +133MHz men GeForce/TNT2 korten kan bli lite kinkiga då.

"Video ROM-BIOS shadow" skall absolut vara avstängt, det är §1.a i nVidia manualen...

 

Har du förresten kollat i ASUS nyhetsgrupp ?

alt.comp.periphs.mainboard.asus

Där brukar alla konstiga problem dyka upp.

 

Nej ditt moderkort kommer säkert att fungera utmärkt efter några BIOS/Gart updateringar.

ASUS brukar ju inte lämna sina kunder i sticket direkt (jag säger bara T2P4....)

Om du kan vänta =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om den funktionen ens var påslagen från början. Hur som helst så har jag skickat tillbaka kortet till SBS Data. Det kändes otroligt skönt att få så bra respons som det ryktas om att SBS Data ska ge vid problem. Bara att skicka tillbaka kortet, inga problem. De tar ut en avgift på 10% av varuvärdet, men det kan man ju leva med.

 

Även om det hade kommit patchar och uppgraderingar som hade fått GeForce att fungera så gillade jag inte att minneshastigheten var begränsad till 100Mhz. i820-kretsarnas fel. Så nu byter jag ut det mot något annat.

 

Tack för all hjälp hur som helst, hoppas jag själv kan hjälpa till någon gång i framtiden..

 

Christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...