Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bara ljud i en kanal..

aleklint

Recommended Posts

Hej!

Det verkar som att det är problem med mitt ljudkort.. Det hörs bara i en kanal. Först när jag köpte datorn så funkade det bra. Men efter ett tag så la höger kanal av. Sen så kom det tillbaks igen en gång när jag höjde volymen längst ner i windows, vid högerkanten. Och nu la ena kanalen av igen, efter att jag satte i en sladd i ingången. Nån som vet vad det är för fel? Helt enkelt glapp i mitt ljudkort? Nån som har nåt tips på ett nytt billigt bra ljudkort ifall jag måste byta?

Mvh Mats

Prova med en annan pci-plats.

Avinstallera alla drivisar och ta bort kortet i enhetshanteraren, starta om datorn och låt operativet hitta det igen.

Kan kanske vara något problem med avcodningen av signaler. Finns något som heter codec, ändra ordning på dessa. Finns under multimedia i kontrollpanelen

Vilket operativ kör du föresten?

Har moderkortet inbygt ljud om så är detta avstängt i Bios och drivrutinerna avinstallerade. Inbyggda ljudkort kan finnas på mer än en plats i Bios.

Har du möjlighet att testa ditt kort i någon annan dator? Hjälper kanske inte att testa ett annat kort i din dator, kan ju vara så att ditt kort funkar men inte i din maskin.

Man kan ju alltid formatera om och installera allt igen om något är fel i mjukvaran.

När ditt kort la av, hadde du installerat någon ny programvara?

[inlägget ändrat 2003-03-18 19:54:05 av Donald]

CJ Björkdahl

Kan vara kallödning på ljudkortet. Finns det garanti kvar, lämna in kortet på garantin. Annars finns det nya ljudkort för ett-par-tre hundra att köpa.

Du säger inte vilket ljudkort du har. Är det ett dyrt kort så är det ju tråkigt, men är det ett "standardkort" så skulle jag helt enkelt köpa nytt. (När alla eventuella glapp är utredda). Det kan vara glapp i kontakten på ljudkortet. Tyvärr är dessa kontakter ofta billigaste möjliga. (10 cents-kvalitet).

MVH

pedagogen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...