Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Region 1 film


Prophecy

Rekommendera Poster

Jag vet inte om detta hör hemma under "Avreagera dig!" eller under DVD, men nu hamnar det här.

Här kommer en liten historia:

 

Jag beställde en dvd film från USA i november(!) förra året. Jag beställde från http://dvdboxoffice.com som hag hade hört skulle vara bra. Eftersom filmen aldrig dök upp mailade jag dem efter c:a 5 veckor. Jag fick då till svar att det måste gå minst 8 veckor innan de kan göra nåt åt utlandsordrar. Suck!

 

När dessa åtta veckor hade gått mailade jag dem igen, ett antal gånger. Dialogen såg ut ungefär såhär: (observera att det tog c:a 5-8 dagar för dem att svara på ett mail)

 

-Hej, vart e min film? jag beställde [osv]

-hm, den har skickats, har du inte fått den?

-Nej, det är därför jag skriver till er!

-Okej, den borde vara framme för länge sedan

-Jo, men det är den inte, kan du se nån status?

-Låter konstigt.. Tyvärr går det inte att spåra paketet, har du kollat med posten?

-Ja, det har jag, och om de hade fått den så hade de levererat den till mig

-Okej, anledningen till att jag frågar är för att vara säker, har du alltså kollat med posten?

-Ja, som sagt, jag har kollat och de vet ingenting

-Okej, det var inte bra.

-Detta börjar bli tröttsamt, jag skulle gärna vilja ha min film, kan ni skicka ett nytt paket

-Ja, jag kan ordna så att filmen skickas igen

-Tack!

 

(2 veckor senare)

-Hej! Vi har fått tillbaka paketet som var adresserat till dig, du har nu fått dina pengar tillbaka. Vill du fortfarande ha filmen får du beställa den igen!

 

TACK FÖR DETTA!

 

Jag kommer naturligtvis inte handla mer av dem! Så nu kommer min fråga. Vart brukar ni handla region 1 filmer? Det ska vara bra priset och snabbare leverans än 6 månader! :D

Tips om nåt bra ställe som skriver "gift" på paketet så att man inte åker på tullavgifter o så?!

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Står det "gift" på paketet så kanske det fastnar i tullen för att de tror att det är ett mjältbrandspaket eller nåt.. ;-)

 

Det bästa vore väl om du hade någon kompis i region1 (USA/Canada) som kunde köpa ut filmerna och skicka till dig.. Alla större bolag som säljer DVD är tyvärr såpass välkända så de fastnar absolut hos tullen. Det skulle väl vara om du hittade någon liten obskyr firma i Mellanvästern som drivs av cowboys som kan böja lagen lite...... Annars finns det ju alltid Kazaa!

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

Tar ju lite för lång tid att hämta hem en riktig DVD med Kazaa, sunkiga divx får vara för min del.

 

Har handlat från dvdboxoffice flera gånger och allt har funkat, jag har till och med klarat mig undan tullen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Divx är enbart sunkigt i mycket låga bitrates. Drar man upp bitraten så försvinner alla "sunkigheter". Jämför med mp3 i olika bitrates. 512k (vilket är tämligen ovanligt) låter precis lika bra som CD.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat mer än 100 filmer från dvdboxoffice (som föresten ligger i kanada och inte i USA) och jag har aldrig råkat ut för problem. Tull är inte heller något problem eftersom de skickar filmerna i små vadderade kuvert från england (och inom EU har vi inte tull på samma sätt).

 

Vart brukar ni handla region 1 filmer?

 

Jag skulle gärna ge dig ett bra tips om det inte vore för att av de kanske 10-15 näthandlare jag handlat film från så har dvdboxoffice varit den enda som inte gjort mig besviken. Jag skulle tro att du hade ren och skär otur.

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-14 14:16:58 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

Nja en film bör då läggas på 3 CD 2.1 Gb för att vara skaplig om man vill dra upp den till en 2 meter bred bild men det är fortfarande betydligt sämre än DVD. Sen vill jag ha 5.1 ljud också och det är inte så värst många divx som är kodade med det.

 

MP3 i hög bitrate jämfört med CD så är skillnaden kanske inte så stor, men eftersom jag har mycket bättre DAC i CD spelaren än i DVD och förstärkare så låter CD mycket bättre för mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja en film bör då läggas på 3 CD 2.1 Gb för att vara skaplig om man vill dra upp den till en 2 meter bred bild men det är fortfarande betydligt sämre än DVD.

 

Ovanstående tror jag inte ett ögonblick på - en mpeg4- eller divxfil i samma filstorlek som en mpeg2/dvd borde omöjligt se sämre ut om den kodats ok, i samma upplösning och så vidare?

 

Sen vill jag ha 5.1 ljud också och det är inte så värst många divx som är kodade med det.

 

Det är inte särskilt svårt att rippa ett dolby digital-ljudspår själv. För de mindre kinkiga funkar dolby prologic 2-avkodning av stereosignal dessutom oftast utmärkt. Båda alternativen är intressanta för oss som producerar själva ;)

 

men eftersom jag har mycket bättre DAC i CD spelaren än i DVD och förstärkare så låter CD mycket bättre för mig.

 

Tror inte ett ögonblick på att en människa kan avgöra skillnaden mellan en mp3 i 512kbps (går det?) mot en musikcd - avspelade med likvärdig utrustning då förstås.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

Dvd kontra divx. Men filmen är ju ursprungligen i DVD vilket medför att den måste konverteras och då förlorar man i kvalite eller menar du att man skulle kunna få samma eller bättre kvalite då man konverterar? Däremot om man producerade den från början i divx så kan man givetvis få bättre kvalité med samma storlek.

 

Klart man kan rippa till DTS eller DD från egna DVD men förslaget från Björkdal var Kazaa och där finns inte så många som är rippade så.

 

Mp3 vs CD. Jag säger ju samma som du men efter som min CD har bättre DAC (digital analog converter) än min förstärkare och DVD så får jag bättre ljud från CD´n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest på uttrycket "betydligt sämre" - eftersom mpeg4 är en betydligt bättre standard än mpeg2 och då kan erbjuda betydligt bättre bild för motsvarande filstorlek... att man tappar en aning i kvalitet vid konvertering ifrån mpeg2 till mpeg4 är förstås oundvikligt, men i de bitrates vi pratar om är det frågan om det går att se eller uppmäta...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

OK. Jag kanske är särskilt noga med att ljud och bild skall vara så bra som möjligt. Om man märker någon skillnad (liten eller stor) beror väl på dels hur känslig man är och på vilken utrustning man har (Jag använder projektor och lägger upp bilden på en 2 meter bred duk) Ser man på filmen på en 19" datorskärm ser man kanske inte så stor skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...