Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

snabba upp windows xp


Mr Orange

Rekommendera Poster

Jag håller med om att den grundläggande grejen som man borde göra i detta fall, är att man skall konsentrera sig på minnen ! Visst fungerar både XP och 2000 bara men har tillräckligt med minne........

Varför sa du inte det istället för att datorerna var "för seg för både 2000 och XP", och säger att dom ska köpa nya datorer. Sen när inte folk höll med om det så hänvisade du till att du var utbildad, och hade faktiskt jobbat med detta i 5 år.

 

Men jag måste ändå erkänna att jag tyckte att man borde vara förberedd på att det kan strula.

Det måste man alltid.

 

Om man tex Spelar mycket så brukar det hänga på Grafikkortet och minnet. Är det Operativ så är det många gånger just minnen det hela handlar om.

 

Jag vet allt detta !!!

Jo, du är ju utbildad. ;P

 

Vad jag vet mer är att, om man vill ha en stabil dator så skall man ha en bra utrustning ! Det finns kanske inget som säger att det som är nytt är alltid bässsst, men många gånger kan det vara jävligt bra och stabilt.

Nytt är inte lika med stabilt. Nu vet jag ju inte om Mr Orange hade problem med stabiliteten på sina datorer, utan att dom var slöa.

 

Så om vi styr tillbaka den här tråden lite: KÖP MINNE! ;) SDRAM är relativt billigt nu. 512mb är ett bra riktmärke.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att ni kör med Roaming profiles så är det klar att det kan sega ner inloggningen, beroende på hur stora profilerna är...Men det borde inte påverka själva uppstarts tiden..

 

Har för mig att det finns ett verktyg för att "trimma" uppstarten i XP, sök efter "bootvis" på MS-siten...Slå mig inte om jag har fel ;),jag kör aldrig XP bara 2K =)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-14 09:26:30 av Sangberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK

 

Jag står fast vid det jag har svarat !

Problematiken som jag ser nu, är mer min så kallade

"utbildning" eller snarare att jag skrev med det i mitt inlägg.

 

Vissa verkar tycka att det känns jobbigt när jag skrev detta.

 

Men jag skall lugna er lite !

 

Bara för att jag är utbildad så betyder detta absolut inte att jag är mer kunnig änn någon annan. Men som jag redan har märkt i ett ganska tidigt skede, så är det många som skriver inlägg som låter seriösa, men egentligen skriver de bara en massa för att de tycker att det är roligt att svara någon. Men om de vet något eller ej, det är en annan femma.

 

Förklarigen till att jag skrev som jag gjorde, var att

jag ville att personen som ville ha ett svar, skulle veta att jag i allafall hade lite erfarenhet.

 

Sedan så finns det vissa personer som har problem med att "alla inte är lika mycket värda" Villket inte jag sympatiserar med.

 

Något som har varit roligt, är att så många störde sig på att jag var utbildad.

 

Men pojkar och flickor

 

SKIT i det !!! låt oss leva i harmoni med varandra !

Nästa gång låvar jag att jag inte skall skriva något om min utbildning.

 

Ni är välkommna att svara på detta inlägg

 

Mvh Bredåker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som har varit roligt, är att så många störde sig på att jag var utbildad.

 

Kanske för att det ger uttryck för en viss arrogans, du förutsätter visst att alla andra som svarar är "icke utbildade".

 

Sen hade du ju fel på en del punkter också och då blir det extra kul.

 

Att ens påstå att en P2 400Mhz skulle vara för slö för Windows 2000 när systemkraven är en P133:a ( själv har jag kört W2k Server på en Pentium 200Mhz med hyfsat resultat ) visar ju att du saknar en del erfarenhet på området.

 

Det är nog tyvärr min erfarenhet också att många som jobbar inom området i själva verket inte kan speciellt mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fel !! Jag har rätt !!

 

Systemkrave OK visst det duger och fungerar med en P133:a. Men för mig duger det inte ! det kan jag låva.

 

Det finns en viss skillnad mellan att Fungera eller att fungera bra.

 

Jag tycker inte att något bara skall fungera !

Jag tycker att det skall fungera bra !

 

Och jag har just precis som du, labbat med en 133:a

som jag hade installerat 2000 på, och resultatet var att det FUNGERADE. Men inte bra enligt mig ! Det är i alla fall ingen dator som jag skulle vilja jobba med.

 

PS

den hade 256 i minne

DS

 

Mvh Bredåker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SKIT i det !!! låt oss leva i harmoni med varandra ! skriver Bredåker.

 

Hmm... du inser alltså att du är ute och cyklar lite och tycker att vi andra ska glömma dina inlägg och tänka på ett liv i harmoni istället?

 

Ingen är långsint men alla inlägg här på Efroum finns sparade för att läsas av vem som helst.

 

Livet leker!!!

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigast är nog att skilja på starttid till inloggningsdialogen kommer upp, och tiden det tar därefter.

 

Starttiden på min PII333/192Mb laptop med XP är kort och bra. Systemet är stabilt, och även office XP fungerar fint.

 

Inloggning med roaming profiles kan ta hur lång tid som helst, just beroende på hur stor profilen är, och hur nätverket mår. Allting annat än switchat 100mbit kan uteslutas. Har ni hubbar, ja då går det långsamt även om processorn jobbar i 3Ghz och minnet är på 512Mb.

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som har varit roligt, är att så många störde sig på att jag var utbildad

 

Nej, jag störde mig inte på att du är utbildad, det är jag också. Det jag störde mig på är att du särskilt poängterade att du är utbildad.

Utbildning är dessutom ingen som helst garant för att man kan något.

För drygt 2 år sedan läste jag Win 2000 professional, det var en del där som inte hade det minsta intresse av att lära sig något utan dom satt och memorerade alla cramsessions utantill och gjorde bra ifrån sig på proven sen. Men frågan är om dom kunde något mer än innan dom började kursen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man kan cacha roaming profiles (görs som standard), sitter man på samma burk så tar det runt 1-2 sekunder att logga in över en 512kbit WAN-länk om profilen inte behöver laddas ner igen, vilket då sällan händer förstås - särskilt om XP klassar länken som 'långsam' :)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...