Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

snabba upp windows xp


Mr Orange

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har nyligen installerat Windows XP på våra datorer i skolan. Datorer är dock inte av senaste modell, p2 400 MHz med 128 Mb i ram. Därför blir de väldigt slöa, speciellt i uppstarten. Kan ta upp till 4 min att bara logga in.

 

Finns det något man kan göra för att snabba upp dem?

 

Poäng kommer att utdelas till alla bra förslag!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer minne, mer minne, mer minne... absolut minimum 256MB om man inte strippar ner installationen till nära obefintlighet - 512MB är bättre ;)

 

Kör ett gäng P2@400MHz och uppåt med XP, funkar bra med tillräckligt mycket minne.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ni klarar ju systemkraven med nöd och näppe:

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/evaluation/sysreqs.asp

 

Windows 2000 har lite lägre systemkrav:

http://www.microsoft.com/windows2000/professional/evaluation/sysreqs/default.asp

 

Windows2000 eller XP är ju de operativsystem jag skulle rekommendera, men med 400 mHz så passar kanske Windows98 bättre. Men 98'an vill jag ju inte rekommendera förstås.

 

Uppgradera! I varje fall till minst 256 MB.

Hur ligger användarna förresten? i AD?

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer minne är steg ett.

 

Sedan kan man även stänga av en del av de tjänster som körs som standard. Alla tjänster är inte nödvändiga att ha igång och slukar en del minne liggandes väntande i bakgrunden.

 

Erfarenhet av PII450Mhz med 256 Mb minne, fungerade bra, bättre med en del av tjänsterna avstängda. Dock blev det lite segt om man startade några tyngre program parallellt.

 

Guide om XPs tjänster:

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man även stänga av en del av de tjänster som körs som standard. Alla tjänster är inte nödvändiga att ha igång och slukar en del minne liggandes väntande i bakgrunden.

 

Start - Kör - msconfig - Tjänster, där är en hel hög med saker igång. Jag vill veta vilka tjänster jag som hemmanvändare kan stänga av permanent? Jag har inget nätverk utan bara min laptop med Win XP pro och 256 Mb i ram. Extern brännare (usb) har jag också.

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar att ni inte ens kör

Win 2000 på den datorn. den är för seg för både 2000 och XP

 

Men något ni kan göra för att snabba upp det hela, är att gå till eran skolledning och be att få en ny dator !

 

Om ni fortsätter att köra XP på den datorn så kommer ni snart märka att ni blir tvingade till att starta om, och att datorn hänger sig.

 

Hoppas att skolan köper in en ny dator så att ni kan labba med XP

 

Mvh Bredåker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För seg? En P2 400 räcker till allt utom senaste spelen. Jag kör Win2000 på en P233 med 256 Mb minne, fungerar utmärkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad IT-Tekniker

och har jobbat med detta i 5 år

 

Har du ?????? Tror inte det va ??

 

Visst

 

du kan köra 2000 och XP ! men då skall du inte bli förvånad över att det går segt. Jag tycker heller inte att du skall klaga, om du nu som du påstår, är medveten om vad du gör !

 

Bredåker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Bosse-i-skogen!

 

Jag vill veta vilka tjänster jag som hemmanvändare kan stänga av permanent?

 

>Indexing Service: Den här tjänsten gör att sökfunktionen i Windows går snabbare när du letar efter ett visst innehåll i en fil (Startmenyn, Sök, Ett ord eller en fras i en fil). Men de flesta använder inte möjligheten. Indexing service stjäl mycket minne upp till två megabyte när den inte jobbar. Bästa alternativet är att välja Inaktiverad.

 

>Clipbook: Används bara när du vill göra ett urklipp i en dator och därefter klistra in det i ett program på en annan dator. Inaktivera

 

>Distrbuted Link Tracking Client: Hjälper dig att hålla reda på genvägar till filer. Skapar du en genväg till en viss fil och sedan flyttar på filen, ser denna tjänst att genvägen hittar den flyttade filen. Håller du inte på med genvägar kan du lugnt inaktivera tjänsten utan att det innebär någon större förlust.

 

>Task Scheduler: ser till att program startas och utförs vid ett visst klockslag. Du kan till exempel använda funktionen för att göra säkerhetskopior av hårddisken vid ett visst klockslag. Använder du inte den här funktionen kan du koppla bort tjänsten och spara en hel del arbetsminne. Vissa fristående program kan använda den här tjänsten och de kommer då inte att fungera. Skulle så vara fallet kan du enkelt återställa tjänsten.

 

>Wireless Zero Configuration: Används bara om du har ett trådlöst nätverkskort installerat i datorn. Tjänsten tar minne i datorn. Inaktivera den här tjänsten såvida du inte kör trådlöst.

 

>InternetConnection Firewall/InternetConnection Sharing: Den här tjänsten behövs bara om du använder den inbyggda brandväggen i WindowsXP eller om andra datorer får tillgång till internet via din dator. Du bör inte använda brandväggen i WindowsXP, eftersom det finns betydligt bättre alternativ som du kan använda gratis. Koppla bort tjänsten om du inte använder dessa funktioner i WindowsXP.

 

>Systems Event Notification: Kan inaktiveras. Den här tjänsten meddelar andra program eller tjänster när datorn startas, när du loggar in på nätverk och så vidare. En helt onödig tjänst för de allra flesta användare.

 

>NetworkDDE, NetworkDDE DSDM: Så gott som ingen använder Network dde, ett protokoll för att två datorer att utbyta data med varandra över ett nätverk. Dde var hett i början på 90-talet och hänger med i Windows av historiska skäl. Ställ dessa tjänster i inaktiverat läge.

 

>NT LM Security Support Provider: Inget som hemanvändaren behöver. Ställ om tjänsten till inaktiverad.

 

>Portable Media Serial Number: Ställ om till anaktiverad. Den här tjänsten läser in serienummer från bärbara mp3-spelare och ska kunna användas för att skydda mp3-låtar från piratkopiering. Om du köper musik ska den kunna kopplas till just din mp3-spelare och inte kunna spelas någon annanstans. Men funktionen används inte, utan bara tar upp dyrbart minne i din dator.

 

 

*************************************************************************************************

Källa: Pc För Alla nr 2 mars 2003, Trimma datorn, Hur du sätter fart på WindowsXP, sid: 142 - 143

*************************************************************************************************

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är outbildad systemansvarig (nåja ;) men nog tusan duger en P2@400 att köra Win2k eller XP på. För XP måste man dock se till att ha tillräckligt med minne, annars är det inga problem - särskilt inte för kontorssysslor.

 

Något som bör vara nästa punkt att uppgradera om datorn inte ska kastas är hårddisken - brukar vara andra flaskhalsen..

 

..mycket sällan processorkraften är problemet.

 

(att jag sedan inte köper in något långsammare än 2,4ghz p4 med 512mb minne å en modern disk även till folk som enbart kör office är en helt annan sak :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-13 15:35:40 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad IT-Tekniker

och har jobbat med detta i 5 år

 

Har du ?????? Tror inte det va ??

Skippa den där attityden, den kommer du inte komma långt med.

 

Jag håller med Weyland, lite extra minne så kommer dom må mycket bättre. När jag hade en PII 400 så funkade 2k och XP alldeles utmärkt med 512+ MB RAM. Och detta trots att jag inte är utbildad it-tekniker. Suck...

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad IT-Tekniker

och har jobbat med detta i 5 år

 

Oj vilka argument... så folk som lyckas köra XP och 2000 på på äldre burkar med hyfsad prestanda gör något fel då - eftersom du är utbildad IT-tekniker och enligt dig så går det inte.

Förresten hur har du lyckats jobba med XP och win2000 i 5 år - måtte ha varit några riktigt tidiga betaversioner och då förstår jag att du tyckte det gick segt.. ;)

Lägger till en exta smily för att du inte skall ta allt för illa upp ;)

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Win2000prof på en bärbar dell PII 366 med 256 MB minne. Det funkade fint så länge windows var igång. Att starta datorn tog däremot en halv evighet.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse, följ länken till BlackViper ovan. Lite att läsa, men matnyttigt och det jag testat av hans råd har fungerat.

Men som han skriver - nyttja inte MsConfig för att stänga av tjänster, gör det via services.msc som du kan nå antingen via Kör på start-menyn eller via kontrollpanelen.

 

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni fortsätter att köra XP på den datorn så kommer ni snart märka att ni blir tvingade till att starta om, och att datorn hänger sig.

 

Vad tusan har datorns prestanda med dess stabilitet att göra?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad IT-Tekniker

och har jobbat med detta i 5 år

 

Har du ?????? Tror inte det va ??

 

Jag har inte en enda minuts utbildning inom IT-området men kör ändå en AMD Duron 700Mhz med 192Mb RAM installerat. Den startar väl inte upp som en P4 2,4:a men det går alldeles utmärkt med Win XP på den.

 

Skall tilläggas att den går 24/7 som FTP-server utan några som helst problem.

 

Mer minne skulle jag nog kunna säga (utan min kunskap eller utbildning inom IT-området) ;-)

 

 

.Morpheus - Jag är utbildad Resekonsult och har jobbat med detta i 6 år. Har du??????? Tror inte det va?? ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan ta upp till 4 min att bara logga in"

 

Om det tar 4 min att logga in.. är något fel..

Med 128 meg minne i datorn bör den starta på ca 30 sekunder..

Min med 256 startar på 20 sekunder, den ansluter till nätverk och loggar in på den tiden..

 

Fö läs mikrodatorn nr 2 -2003 angående mängden minne.. de visar att dator faktiskt blir slöre om man ökar minnes mängden från 256 -512 i många lägen ... vilket även jag har märkt .. av någon anledning så blir den slöare med mer minne ibland ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

 

Det blir väl till att skaffa lite mer minne för att snabba upp dem.

 

Funderade på om en sådan enkel grej som att byta ut skrivbordstemat till "klassikt windows" kunde ge någon prestanda vinst, kanske försumbart i sammanhanget?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad IT-Tekniker

och har jobbat med detta i 5 år

 

Har du ?????? Tror inte det va ??

 

Det säger inte särskilt mycket, jag är 35 och har använt datorer sedan första halvan av 80-talet, PC sedan -94 så jag bör veta vad jag talar om.

Har träffat många "utbildade IT-Tekniker" som inte kan ett skit...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan den långsamma uppstarten delvis bero på att vi har safety-card installerade och att ens mapp med personliga inställningar tas bort varje gång man stänger av datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2

Köp till 256MB minne så funkar det bra.

 

[inlägget ändrat 2003-03-13 17:11:19 av Johan Malm2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har hittat det redan så finns det en bra inställningsmöjlighet i Systemegenskaper -> Avancerat -> Prestanda -> Inställningar. Där kan du enkelt välja bort sådant som kanske är snyggt men tar upp onödiga resurser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad IT-Tekniker

och har jobbat med detta i 5 år

 

Har du ?????? Tror inte det va ??

 

Oj, oj vad duktig man kan vara då!

 

Jag har sysslat med datorer på min fritid sedan jan-97 och kan en del. Det jag behöver hjälp med frågar jag om, tex. här på Eforum och hjälper andra då jag kan.

 

Som utbildad IT-tekniker så borde du väl kunna ge den som inledde tråden (Mr Orange) något råd om vad han ska titta på vid uppstarten. En inloggningstid på 4 min borde väl få en klocka att ringa i din skalle. Eller du har kanske inte sysslat med nätverk?

 

Att bara kasta ur sig att datorn är för slö för Win XP tyder på att du inte riktigt tog vara på din utbildning till IT-tekniker eller låtit bli att hålla dig själv uppdaterad ang. nya operativsystem. AMD 166 mhz, 64 ram och XP fungerar slött men stabilare gammal dator får man leta efter, jag vet av egen erfarenhet.

 

Fy vad jag tycker illa om översitteri!

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp

 

Jag håller med om att den grundläggande grejen som man borde göra i detta fall, är att man skall konsentrera sig på minnen ! Visst fungerar både XP och 2000 bara men har tillräckligt med minne........

 

Men jag måste ändå erkänna att jag tyckte att man borde

vara förberedd på att det kan strula.

 

Om man tex Spelar mycket så brukar det hänga på Grafikkortet och minnet. Är det Operativ så är det många gånger just minnen det hela handlar om.

 

Jag vet allt detta !!!

 

Vad jag vet mer är att, om man vill ha en stabil dator

så skall man ha en bra utrustning ! Det finns kanske inget som säger att det som är nytt är alltid bässsst, men många gånger kan det vara jävligt bra och stabilt.

 

Jag gör en lista häår nedan

 

1 Ny och tillräcklig utrustning

 

2 Nerladdning av uppdatering till programvarorna.

 

3 Antivirus

 

4 Brandvägg

 

5 Sunt förnuft

 

Här har ni något som har goda förutsättningar att fungera bra ! Men det finns dock inga garanier !

 

Det är detta jag menar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...