Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket Linux ska jag testa?


kacke_x

Rekommendera Poster

Jag har tänkt testa Linux men är ganska oinsatt i allt vad som har med detta att göra. Så jag vill ha lite råd av er vilken distribution som är lämplig. Jag har tänkt att köra den parallelt med Win 2k Pro och för att i allmänhet lära mig mer om Línux men mest för webbutvecklng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök lite i arkiven, den här frågan har diskuterats hur mycket som helst tidigare. Kortfattat är väl annars rådet att om du vill lära dig linux, så välj t ex Debian. För den som vill komma igång snabbt (dock utan att lära sig särskilt mycket), så finns t ex RedHat, Mandrake, Suse osv. Det beror väl lite på hur hög tröskel du vill ha, för en tröskel blir det. Och ju högre tröskeln är, desto större blir belöningen när man lyckats ta sig över den: en förståelse för hur systemet fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är också väldigt ny till linux, men jag installerade RedHat 8.0, de var rätt enkelt och gick snabbt att lära sig. men det är ju bara ett råd :)

men som MD sa: Debian. För den som vill komma igång snabbt (dock utan att lära sig särskilt mycket)

Det har jag inte testat, men hörde nåt om debian och att det är väldigt lätt.

/

Erillo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du komma igång snabbt är Knoppix 3.1 bara en CD..700MB att ladda hem

Funkar det bra så gör 2 partioner på hårdisken med valfrit partioneringsprogramm

en på minst 2.2GB gärna 4GB ( så du har nån plats) ska bli din / "root" partition

och en på minst 128MB tex 256MB ska bli din swappartition

Detta går att göra med installationsskriptet som du startar med

$sudo /usr/local/bin/knx-hdinstall

går allt bra har du sedan Debian installerat!

 

Men Mandrake 9.0 eller Redhat 8.0 eller Slackware eller Peanut Linux testa alla.

http://www.distrowatch.com/dwres.php?resource=cd

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...