Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösning finnes


Christian...

Rekommendera Poster

Christian...

Är det bara jag som tycker det hade varit bra med nån typ av flagga på trådarna som visade om det fanns en lösning bland inläggen eller inte? Typ kan sättas av trådskaparen om han/hon fått ett korrekt svar?

 

bara ett förslag så här på kvällen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kanske... Du måste ju nästan läsa tråden för att veta vad det handlar om iaf... Exempel rubrik: "Problem med mail". Säger ingenting, då läser man inledningen som man ser på första sidan: "Jag använder outlook express men när jag sk [...]" säger inte heller någonting.. Förstår du vart jag vill komma? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Humma, typ att någon markerar ett svar som "lösning på frågan"? Det hade varit bra, men vem ska bestämma vad som är lösningen på en fråga? Det är alldeles för vanligt att de som fått svar struntar i att både kommentera, tacka och ge poäng.

 

Kanske ska man se den först utdelade poängen som en lösning på frågan och markera detta som "the magic answer"?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alldeles för vanligt att de som fått svar struntar i att både kommentera, tacka och ge poäng.

Ja tyvärr är det så. Man vet inte om man kan släppa tråden eller om man ska fundera vidare.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, man vet ju inte om frågeställaren blivit nöjd eller gett fullständigt f*n i svaret... Lite trist, men hur kan vi förbättra det?

 

Kom gärna med några intelligenta förslag, det gynnar ingen att en tråd avslutas "mitt-i"...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett ett forum som kräver avslut på trådar (vilket iofs gör att de stängs oxå vilket verkar dumt) - är något tekniskt windowsforum tror jag. Är moderatorerna som markerar ett inlägg som korrekt svar och stänger tråden...

 

..hur dom gör detta verkar ganska godtyckligt - men svarsinlägget får en annan bakgrundsfärg och blir då väldigt tydligt.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara svårt att stänga t ex såna här trådar som är diskussion, kommer väl egentligen aldrig nåt "rätt svar" här...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.experts-exchange.com har en sån lösning som ni diskuterar. Där kan man acceptera ett inlägg som ett svar och det byter då färg, samt att det finns en länk att klicka på för att komma till det rätta svaret.

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog medge att det låter lockande med någon form av guide till det korrekta svaret.

 

Men är det bara jag som upplever att svaret oftast sprids ut över att antal inlägg i en och samma tråd. Att bara läsa frågan och ett svar resulterar ofta fler frågor än vad man började med.

 

Inte helt enkelt helt enkelt...

 

Men någon form av markering - "tack jag är nöjd" vore inte fel. Ett extra filter till sökfunktionen kanske?

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju kunna tänka sig nåt i stil med en miniversion av t.ex den moderering som finns på /. där de som modererar (eller får göra just betygsättning) får markera tråden som "intressant", "brandfackla" eller motsvarande... Om inte annat skulle man ju kunna sortera sökresultat på det så att de första träffarna blev de där riktigt faktaspäckade inläggen där författaren får 17 poäng och sparas i varenda bookmark-fil.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ett alternativ är ju kanske att märka ut de trådar som fått poäng och sen kanske i sökmotorn kunna välja att prioritera eller på nått sätt märka ut de trådar som innehåller inlägg som fått poäng?

 

Sen finns det ju nästan ännu fler trådar där den som frågar faktiskt inte fått nått svar alls. De skulle ju kanske också kunna markeras på nått sätt.

 

Bara en tanke.

 

/JANspeed

 

[inlägget ändrat 2003-03-13 15:35:00 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju nästan ännu fler trådar där den som frågar faktiskt inte fått nått svar alls

 

De har ju t.om en egen lista som det är nu ("Senast obesvarade").

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Sen är det ju som så att de flesta problem har flera lösningar.... Skall man stänga en tråd bara för att en enda "rätt" lösning dyker upp?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ni diskuterar en kass idé, rätt krasst.

 

Det är alldeles för vanligt att de som fått svar struntar i att både kommentera, tacka och ge poäng.

 

Ja tyvärr är det så. Man vet inte om man kan släppa tråden eller om man ska fundera vidare.

Har man en idé eller tips i bakfickan kan man hala upp det om man har lust. Annars låter man bli.

Eller om man verkligen vill veta hur det gick så lägger man ett undrande inlägg i tråden. Får man inget svar tyder det på ointresse och då är det väl bara att skita i tråden hädanefter?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du har delvis rätt, men ibland har man kanske klottrat ihop ett långt svar på en fråga, och sen händer absolut ingenting. Man vet inte om frågeställaren är nöjd, är förbannad eller ens har läst svaret.

 

Lite normal respons är allt som behövs, samma typ av respons då man svarar i telefon. Hur irriterad skulle man blivit om den man ringer till bara lyfter luren och inte säger ett enda ord...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Mr Andersson skrev:

"Hur irriterad skulle man blivit om den man ringer till bara lyfter luren och inte säger ett enda ord...?"

 

Så svarar folk i Canada i telefon. De lyfter bara luren..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vet inte om frågeställaren är nöjd, är förbannad eller ens har läst svaret.

Exakt. Och på det här problemet finns det ingen teknisk lösning.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har ju t.om en egen lista som det är nu ("Senast obesvarade").

 

Tja nu tänkte jag mer på att markera ut såna trådar i sökmotorn så slipper man kanske ögna igenom dem som inte har några svar.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...