Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PHPMyAdmin


Mattias Sandsäter

Rekommendera Poster

Mattias Sandsäter

Har precis fått plats på ett webhotell med stöd för PHP och MySQL. Jag satt och klurade och skulle slänga upp PHPMyAdmin som jag använt lokalt och det har funkat fint för mig. Men så slog det mig att jag slår ju aldrig in något lösen utan det finns ju i en fil och då kan ju vem som helst hitta MyAdmin-mappen och börja leka med databasen hejvilt.

Hur göra åt detta ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur göra åt detta ?

 

Det du letar efter är förmodligen .htaccess om webbservern är en apache-server. Läs mer på: http://httpd.apache.org/docs/howto/auth.html#basic

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur göra åt detta ?

 

Ta en titt i filen config.inc.php3.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-03-12 23:05:41 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett litet program som heter MySQLGUI med vilket jag kommer åt databasen. Om jag inte matar in något lösenord i inställningarna för programmet så får jag ange det varje gång jag kopplar mig mot databasen. Jag kommer inte i håg om det går att lösa på samma sätt i PHPMyAdmin.

Lösenordet ligger väl i databasen där du definierar vilka användare som ska få komma åt den och vad respektive användare ska få göra. Om du har en användare med full behörighet som du själv använder och en annan som är begränsad till att göra det man ska få göra från webben. Den senare använder du när man loggar på databasen från webben. Det går även att styra så att superusern (du själv) bara får logga på från vissa ip-adresser.

.htaccess används för att styra åtkomst till en mapp på en rudimentär nivå och ska int användas mot en databas.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sandsäter

Bytte en inställning ($cfg['Servers'][$i]['auth_type'])från config till cookies och då kom en inloggningsruta upp (http ville inte alls leka?).

De ville sig dock inte ändå men antar att det var nåt sånt du menade ?, får kolla lite mer ingående i morgon när jag e piggare.

Tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får skapa användare med MySQLs GRANT-kommando:

GRANT ALL ON *.* TO 'root'@'localhost' IDENTIFIED BY 'lösenord';

 

Detta skapar en användare som heter "root" (vilken redan brukar finnas), och ger denne tillgång till alla databaser och tabeller.

 

Men först kanske du vill rensa bort alla befintliga användare (utom den du är inloggad som, exempelvis root):

DELETE FROM mysql.user WHERE user != 'root';

 

Efter det kan du börja lägga till användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...