Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitionera

turkiskpeppar

Rekommendera Poster

Vad finns det för för- och nackdelar med och partitionera en hårddisk? Vilket program ska man använda om man ska göra det o var får man tag på det i sådant fall?

MVH

Turkiskpeppar

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Partition Magic ska du nog använda (tycker jag). Föredelar är att om du behöver formatera så räcker det ofta att du formaterar en av dem och då går inte all information till spilla. Jag har en liten partion med XP och ett par andra stora program, medan allt annat ligger på en större partion. Blir det något fel på XP så att jag måste formatera disken så förlorar jag inte så mycket. Nackdelar: Inte många vad jag ser det, kanske att man förlorar en Gb i lagringsutrymme.

Länk till inlägg

Tycker du ska använda partitioneringsverktyget som följer med ditt operativsystem i första hand... partition magic bara som sista utväg. Diskhanteraren i Windows NT/2k/XP är ett utmärkt verktyg, som du även når via startdisketter eller genom att starta ifrån installationsskivan.

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Länk till inlägg

Partionering användes flitigt en gång i tiden då OSet inte kunde hantera partioner som var större än X MB. Då gjorte man det för att man var tvungen. Idag, när denna gräns är framflyttar "en aning", ser jag ingen som helst anledning att partionera en hårddisk.

Länk till inlägg
ser jag ingen som helst anledning att partionera en hårddisk.

Nja, finns väl en hel del anledningar till att partionera. Bättre ordning på filer, det går snabbare att defragmentera om partitionen inte är så stor t.ex.

Länk till inlägg

och inte minst - möjligheten att skilja på systemets filer och användarens filer. Vilket är trevligt den dag Windows ger upp totalt och man enklast löser det hela genom att skriva format c: .

Man måste givetivs kopiera en del filer, men man har då en partition där man kan lägga dem.

sedan kan man visserligen lösa detta genom att ha en andra hårddisk i datorn, men man har ju en tendens att alltid fylla upp det utrymme man har tillgång till.

/T

Länk till inlägg

Varför skulle det gå snabbare att defragmentera 4 partitioner på vardera 20 GB istället för 1 på 80 GB?

Jag köper att man kanske delar på OS+program och datafiler, men det är bättre med två separata diskar.

Länk till inlägg
Varför skulle det gå snabbare att defragmentera 4 partitioner på vardera 20 GB istället för 1 på 80 GB?

Bra fråga men varför ska du defragmentera 4st partioner?

Om du tex har två partioner, en med data typ mp3/filmer (60GB)och en med ditt os (20GB), så räcker det med att defragmentera partionen med ditt os någon gång nu och då. Att defragmentera 20GB istället för 80GB går lite fortare.

Länk till inlägg
Att defragmentera 20GB istället för 80GB går lite fortare.

Javisst, det säger ju sig självt.

Men samtidigt så kvittar det hur stor partionen är. Det är datamängden som bestämmer tiden.

[inlägget ändrat 2003-03-13 12:29:12 av Mr Andersson]

Länk till inlägg
Det är datamängden som bestämmer tiden.

Precis, därför tycker jag det är en fördel om man kan lägga data typ mp3/filmer på en egen partion så slipper man "nöta" igenom dom när man ska defragmentera den partion där man har sitt os.

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

Sedan kan man ju alltid ta backup på sina viktiga filer Mp3:or och liknande. CD-brännare är fantastiskt billiga idag och nästan var mans egendom. Köp en spindel CD-RW-skivor så har du backupmedia. ;)

Partitioner i all ära, men kraschar hårddisken så är du såld i alla fall.

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

Länk till inlägg

men kraschar hårddisken så är du såld i alla fall

tyvärr så är detta inte sant i alla fall utan man kan ha större chans att klara sig med uppdelad hårddisk.

vist en total hårddisk krasch men en sådan är inte så vanlig

Länk till inlägg
man kan ha större chans att klara sig med uppdelad hårddisk.

Det vill jag nog ha en lite mer detaljerad förklaring till.....

Länk till inlägg

Min senaste "krash" innebar att jag inte kom åt C-partitionen pga. nån slags bad sector-skit, men de andra partitionerna gick bra.

Jag använder win2000.

- Kannske ska tillägga att ju var tvungen att sätta disken som slave o ha en annan disk tillgänglig. Kontentan blir då att både partitioner och två hårddiskar är bra att ha. :)

[inlägget ändrat 2003-03-14 13:26:14 av Ichabod]

Länk till inlägg

Jag har haft samma problem som Ichabod fast med en annan partiton. Fick använda ett recoveryprogram för att komma åt grejerna på den partitionen. Använder också win2k.

~ Stefan ~

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...