Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digital Ixus 400 eller µ400 digital


G2P

Rekommendera Poster

Nu skall det bli digitalkamera! Frågan är vilken.

 

Så jag kollar runt och... åhhh typiskt... de kameror som jag är mest sugen på kommer inte ut förrän i april, Canon Digital Ixus 400 och Olympus µ400 Digital (båda 4 MP).

 

Vad har ni för erfarenheter av andra Ixus-modeller som digitalkamera? Mekaniskt, tekniskt, format och fotomässigt?

 

Olympus µ är ju ny som digital variant (väderskyddad!). Jag har en konventionell µ som jag är nöjd med. Hur är Olympus i övrigt som digitalkamera?

 

 

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2
Vad har ni för erfarenheter av andra Ixus-modeller som digitalkamera? Mekaniskt, tekniskt, format och fotomässigt?

 

Jag har en Ixus V3 och allt funkar klockrent. Lite mer zoom än 2x och möjlighet att spara i raw-format hade varit bra iofs. Men totalt sett är jag stornöjd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Ixus som jag har varit väldigt nöjd med. Tyvärr så havererade den p.g.a skräp i nån sensor i optiken. Samma sak hände en jobbarkompis likadana kamera. Vi googlade lite och fann att det var inte helt ovanligt med det felet. Det är säkert åtgärdat i senare modeller men jag vågade inte chansa. På rent trots köpte jag en Casio Exilim istället, inte alls lika bra bilder men den hänger med ständigt i fickan med sitt lilla format. Om jag kollar igenom mitt album så ser jag att dom bästa bilderna är tagna med min gamla Olympus 900Z trots att den bara har 1.3 Mpixel. Vet inte om det säger nåt om Olympus...det har ju hänt en del sen den var ny. Det måste vara snudd på det svåraste som finna att köpa ny digitalkamera, jag velade fram och tillbaka i 2 månader innan det blev Casion, som egentligen inte är särskilt bra, men storleken uppväger mycket, i alla fall för mig. (ligger den bara hemma så spelar det ju ingen roll hur bra bilder den tar)

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag känner till Cyberphoto, så testerna där har jag tittat på. Kruxet är att det aldrig säger nånting om användning i det långa loppet.

 

På Pricerunner och Epinions och liknande ställen vet man heller aldrig hur mycket som är fejkade användarrecensioner så jag försöker få så mycket input som möjligt från alla möjliga håll och dra mina egna slutsatser (förhoppningsvis).

 

Farsan har en Konica 400z som han är nöjd med. Den tar fina bilder, det vet jag, så den är också med i funderingarna.

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2
Jo, jag känner till Cyberphoto, så testerna där har jag tittat på. Kruxet är att det aldrig säger nånting om användning i det långa loppet.

 

Cyberphoto är en bra webbplats men tänk på att recensionerna knappast är oberoende.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jiiisssus... nu kommer Minolta Dimage F200 ut och försvårar valet. Kostar endast 4289:- på Alfadigi.com .

 

Den ser bra ut, många manuella valmöjligheter och kan använda VANLIGA batterier. Hmmm...

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...