Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder i en Access databas


Ralfz

Rekommendera Poster

Är en nybörjare på Access men skulle vilja göra en databas med både text och bilder. För varje ny post ska det vara en ny bild, men bilden ska helst länkas i vad experterna kallar "Binary Large Object", för att databasen ska bli så liten som möjligt.

Tyvärr kan jag inte komma på hur man skapar denna databas och eftersom jag inte vill uppfinna hjulet en gång till hoppas jag någon där ute kan hjälpa mig. Möjligtvis med en färdig databas där jag endast ändrar fältnamnen.

Databasen ska innehålla några textfält och ett fält för en bild. Bilden ska hämtas när jag trycker på en knapp, gärna en relations databas eftersom det ska finnas ganska många förteckningar som ska grupperas. Hoppas att det finns någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig.

 

Många tack på förhand.

/Ralfz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Det finns andra sätt än BLOB, du kan lägga in länka till filerna; typ "C:\katalog\filnamn.jpg".

 

Om du lägger in BLOB, tänk på att om du har allt i samma tabell så sunkar det ner databas accessen = Bäst att ha BLOB'sen i en separat tabell och ha en korsreferens så slipper du slöa ner databasåtkomsten.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Detta spelar ingen roll - BLOB:arna läggs ändå ut på separata pages.

 

 

I Access heter BLOB inte BLOB, utan OLE-objekt.

Till dem skriver man med ADO-metoderna Appendchunk, och läser med Getchunk.

 

Slå upp dessa metoder på msdn.microsoft.com och du kommer att finna en lösning på hur man gör för att stoppa in bilderna i databasen och hur man får ut dem.

 

 

--

Snäll ibland. rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...