Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsa från excel med php???


Redeyez

Rekommendera Poster

Tja!

 

Undrar om det finns någon möjlighet att läsa från en excel fil med hjälp av php.

 

alltså läsa från excel i princip på samma sätt som en databas?

 

Om någon vet hur man kan åstakomma detta så skulle mitt liv underlättas brutalt mycket...

 

 

Mvh//

 

Red

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men har inte lyckats att hitta något som löser mitt problem utan att betala en massa $$$...

 

men tack för förslaget

 

Mvh//

 

Red

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men har inte lyckats att hitta något som löser mitt problem utan att betala en massa $$$...

 

Jag avviker lite från ämnet och passar på att upplysa om att Perl har (gratis) moduler för att läsa excelfiler. :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du behöver kunna läsa Excel-filer, eller om det är en engångsföreteelse (allså att du har en befintlig databas i Excel, och vill föra över den till ex. MySQL)?

 

Om det är på detta vis kan du ju helt enkelt välja att spara Excel-filen som en CSV-fil eller liknande, som PHP enkelt kan öppna och gå igenom.

 

Kan se ut exempelvis så här:

function läsProdukter($fil)
{
$fp = fopen(dirname(__FILE__) . "/" . $fil, "r");
$antal = 0;
while ($data = fgetcsv($fp, 1000, ";"))
{
 echo count($data);
 if (count($data) != 3) continue;
 $antal++;
 mysql_query("INSERT INTO tabell (artnr,namn,pris) VALUES('" . addslashes(trim($data[0])) . "', '" . addslashes(trim($data[1])) . "', '" . addslashes(trim($data[2])) . "')");
}
fclose ($fp);
return $antal;
}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...