Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter minnesuppgradering


whufc

Rekommendera Poster

Hjälpte (trodde jag iaf) min far att slänga i lite mer minne, men det gick åt h-e....

 

Han har en IBM Aptiva 2140, med 64MB RAM PC100. Vi la till en 128 MB modul (PC133), ej original.

 

Minnet räknas upp helt OK när man startar, och i BIOS-informationen står det mkt. riktigt 192 MB. Men när Windows 98 ska dra igång dyker det upp "Windows skyddsfel. Starta om." el. nåt liknande.

 

Testade att logga Windows-starten, och det som verkar "faila" är nåt som heter ndis2sup.vxd. Antar att det är nåt nätverksrelaterat, så det är bäst att jag tillägger att vi i samband tog bort nätverkskortet i samband med minnesuppgraderingen.

 

Allt funkar klockrent om bara 64 MB-modulen sitter i. Bara 128:an funkar däremot inte.

 

Nån vänlig själ som har förslag på åtgärder??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det konstiga är ju att den räknar upp minnet till 192MB vid start, samt att det ser helt OK ut i BIOS-infot?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog att det är en "märkesdator"... Jag har försökt att uppdatera ett par stycken, men aldrig lyckat helt ut med att installera mer minne. du får antagligen lämna in datorn till en ibm-handlare så kan dom sätta i lite "mäkesminne"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju också utmärkt att sätta i "märkesminne" själv.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det konstiga är ju att den räknar upp minnet till 192MB vid start, samt att det ser helt OK ut i BIOS-infot?

 

Det kan se bra ut och räknas upp som det ska, men problemet kan ligga i en specifik adress i minnet och då funkar minnet som det ska, tills den felaktiga adressen i minnet ska accessas.

 

Du kan prova memtest.

http://www.voodoofiles.com/2337

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag gjorde likadant med min gamla IBM Aptiva..fast jag använde PC100(ej original) minnen, la in 2st 128 MB (fick ta bort ett 32 kort) och allt funkade utan problem,kan

vara så att det "gamla tröskverket" inte trivs med PC133 minnen??

 

Hubbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog att det är en "märkesdator"...

Jag har själv uppgraderat min gamla IBM med mer minne utan några som helst problem, vid 2 tillfällen dessutom, med pc133 minnen (standardminnen).

 

Jag har även gjort samma sak åt två bekanta med likadana IBM-datorer utan problem, så det måste vara fel på ovan nämnda minnesmodul, det ska funka utan märkesminnen.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...