Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamisk disk


Steffo_

Rekommendera Poster

Jag har haft xp professional på mina gammla burk å haft en disk som dynamisk. Nu har jag köpt en ny burk som det sitter home edition å då funkar inte dynamiska diskar där så jag installerat xp professional på den men får inte upp det som var på disken, disken finns där å har fått enhets beteckning men jag får inte fram nåt som var på disken. Vad göra?? Går det att göra om disken så den passar på Home utan att tappa allt som är på den och hur gör man??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Jag kanske minns fel men jag har för mig att man får en alertruta att man inte kan ta tillbaka disken som en basic disk igen efter att man gjort den dynamisk.

 

Det är nog tyvärr så att det bara är att formatera om den. Om inte partitionmagic eller något liknande verkyg kan hitta patitionerna och kopiera dem till en annan disk.

 

Skulle kanske prova att högerklicka på disken i diskhanteraren och välja reactivate disk. Det är ett långskott men kan kanske vara värt att testa. När du löst bekymret kan du komma tillbaka hit till eforum och hjälpa "alla" andra med samma beskymmer.

Ojoj hittade följande på microsoft också:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314343

 

[inlägget ändrat 2003-03-11 11:39:41 av Purre Håkansson]

[inlägget ändrat 2003-03-11 11:41:30 av Purre Håkansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det varkar vara svårt. Jag har provat med partion maigc å det funkar inte att ändra till nå annat fil system.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det varkar vara svårt. Jag har provat med partion maigc å det funkar inte att ändra till nå annat fil system.

 

Tja, dynamisk disk eller inte - filsystemet är inte beroende av detta faktum.

 

Har du krypterat disken är det kört.

 

Annars borde det definitivt fungera... du kan som Purre beskriver behöva aktivera den i diskhanteraren, och kanske skriva en ny disksignatur också.

 

Det går inte att göra om den så den funkar med XP Home utan att radera allt innehåll på den först. Backup först mao.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...