Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk via Internet


Janneman

Rekommendera Poster

Hej jag har en fråga angående anslutning mellan datorer via nätet.

Jag har ett nätverk hemma och funderar på om det går att lägga till min jobbdator i nätverket genom den befintliga ADSL-anslutningen så att jag får tillgång till utdelade mappar. Jag har en känsla av att det borde gå men hitter ingen "hjälp" som´beskriver detta.

Jag kör XP-pro både på jobbet och hemma.

Jag har även en fråga angående trådlöst nätverk.

Hemma har jag en bredbands hubb och två datorer som delar internet och mappar. Nu funderar hjag på att ansluta en bärber dator till hubben men jag vill ha trådlös överföring så att den bärbara datorn inte blir låst till en plats i huset. Finns det möjlighet att ansluta en trådlös fortsättnin till den befintliga hubben?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Divine Light

Gällande nätverk över internet så heter svaret VPN, sök lite på forumet och se vad som kommer upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funderar på om det går att lägga till min jobbdator i nätverket genom den befintliga ADSL-anslutningen så att jag får tillgång till utdelade mappar

Som sagt, VPN är lösningen på detta. Men börja med att höra vad den nätverksansvarige på jobbet har för synpunkter.

 

Finns det möjlighet att ansluta en trådlös fortsättnin till den befintliga hubben?

Japp. Du köper en s.k. accesspunkt och kopplar in i hubben.

Sen köper du ett trådlöst nätverkskort och stoppar i din bärbara dator.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 Tack! Kan du tipsa mig om bra fabrikat och ungefärligt pris för en sådan accsesspunkt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...