Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Domänfel...


MS1

Rekommendera Poster

Hej är det någon somvet varför jag får upp detta meddelande då jag ska installera en Domänkontrollant i Windows 2000 Server?

Felmeddelandet är detta!!

Domämen KLUBBEN.NET är inte en Active Directory -domän eller så gick det inte att kontakta en Active Directory - domänkontrollant för domämen.

Måste jag ha just den datorn som fristående?

 

Vad man jag göra för att detta ska fungera?

 

Hoppas på svar.

Mvh

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har valt;

"En ny domän i ett nytt träd i en ny skog" - eller liknande =) så är det nog DNS som ställer till det för dig.

 

AD kräver en DNS-server för att fungera. I 9 fall av 10 gör man den första domänkontrollanten i domänen till DNS-server (går att ändra senare).

 

Jag gissar att din server är ansluten till internet? I så fall ligger problemet kanske i att du i någon av alla "trycka-på-nästa-rutor" lät servern själv söka efter en DNS-server för "klubben.net".

Din server kommer då, om du är ansluten, även leta på internet.

Där finns redan "klubben.net" (kom ihåg att .net är en giltig toppdomän).

Så den frågar helt enkelt DNS-servern (62.119.28.105) för domänen om det går bra att lägga till ett litet AD i domänen. Den riktiga servern för "klubben.net" tycker förmodligen inte alls att detta är en bra idé och säger ifrån.

 

Jag föreslår att du installerar en DNS-server på din server och lägger till zonen "klubben.net.". Vänta också med att tabort zonen "." tills du är klar. Så länge den finns där kommer din DNS-server inte skicka vidare några förfrågningar till rot-servrarna på internet.

 

När du har en fungerande DNS-server är det bara att köra Dcpromo igen. Förhoppningsvis får du då ett annat resultat eftersom din egen DNS-server tycker det är jättekul att få ett AD instoppat i sig.

 

Om du är osäker på DNS så föreslår jag att du läser på lite innan du installerar AD. Det kommer du ha igen då AD är väldigt beroende av DNS och förmodligen en av de vanligare felkällorna. Just därför finns det spaltkilometer skrivet om DNS på Microsofts sidor (Technet och MSDN), bara att söka lite.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett annat domänfel.

Tittar jag i loggen, så står det att en giltig domän inte går att hitta för aktuellt IPnummer (Serverns IP).

Jag har avinstallerat AD, och sen ominstallerat det !

Men det hjälpte inte !

Några andra fel försvann, men inte detta.

 

Läs mer här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=409651

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...