Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Alkolås

michael

Recommended Posts

NoiseKiller

Jag har absolut inget emot att blåsa och vänta svar, sånt har jag nog tid med.

Dessutom hade det känts underbart skönt att veta att den påtända alkisen som nyss slagit in rutan för att sno bilstereon inte kommer kunna få igång bilen om jag så glömt nyckeln i! Dels för att han skulle riskerat skada bilen men främst för att han skulle kunna skada någon annan.

Att betala 2000 kr är ju iofs lite surt eftersom jag själv aldrig skulle få för mig att köra onykter. MEN - skulle jag få billigare försäkring hade valet inte blivit svårt.

\\eForum\NoiseKiller

http://jens.bergsbo.com/a4quattro/images/nybilder/audi_bakifran.jpg

[inlägget ändrat 2003-03-11 08:13:25 av NoiseKiller]

Grym bil! Din?

Håller med dig angående försäkringen och inbrottsskyddet. Har inte tänkt på det så innan. Oftast tror jag ifs inte att det är berusade som själ bilarna men det är säkert inte ovanligt.

Alkolåset borde ju dessutom vara kopplat till en kodnyckel och funkar inte utan den. På det sättet borde stödrisken vara minimal.

..me...

Min första tanke var "bra att hela 80% är för alkolås på bilen!".

Sen började jag tänka vad det betyder. Jo, att 80% (eller nånstans där i trakterna, en del tänker säkert som NoiseKiller) inte litar på sitt eget omdöme gällande alkohol och bilkörning. Skrämmande.

NoiseKiller
Grym bil! Din?
Nope morsans, men säg inget till försäkringsbolaget! ;)

Det är också en ganska lustig sak. Jag köpte bilen ganska snart efter högskolan och var därför för grön för att ta billån - således fick morsan stå för lånet och givetvis måste då bilen stå på henne. Försäkringen måste naturligtvis stå på bilägaren men fordonet ska huvudsakligen framföras av ägaren. Med andra ord får inte jag använda bilen lika ofta som henne. Jag säger bara viiiilken soppa.

Men visst oroar man sig för stöld - och alkolos hade säkerligen gjort lite nytta då hetsade tjuvar säkert inte hittat munstycke mm. ;)

\\eForum\NoiseKiller

Tycker det är en bra idé, skulle den upptäcka narkotika påverkade personer oxå så skulle det vara ännu bättre. Men det är ju en bra början till att få ner onödiga olyckor i trafiken. Det bästa vore ju att de var standardutrustning i alla nya bilar.

Men de måste ju oxå kollas så att de inte har blivit mixtrade med, men det är kanske Svensk Bilprovning som skall sköta det. Problemet är ju att om man köper en ny bil så behöver man inte besiktiga den på 3 år, så att om man kommer på hur så går det ju att komma runt alkolåset.

Det är lite sådana saker som måste kollas, personligen skulle jag ALDRIG sätta mig i en bil för att köra om jag hade druckit. Låter alltid bilen stå dagen efter oxå.

/Jocke

Försäkringen måste naturligtvis stå på bilägaren men fordonet ska huvudsakligen framföras av ägaren.

Är det inom familjen skall det inte spela någon roll. Jag har diskuterat detta med flera olika försäkringsbolag. Jag ville ställa över den ena bilen på min fru, eftersom det är hon som kör den mest. Men i och med att hon inte tog körkort förrän 1998 så får en mycket högre premie än jag (som har haft körkort sedan 1986). Det är lite fånigt att hon jämställs med 20-åriga killar med "tung gasfot", turbobilar (det är väl ingen 1.8 du har va, Noisekiller?) och som har bilen som förlängare (Jag har förresten sett din lilla "isdans"-video).

Nu får båda bilarna stå på mig, av ekonomiska skäl. Visst är det löjligt?

[Esc]

Brevis esse laboro, obscurus fio.

Nja, det betyder snarare att 80% är villiga att betala extra för att alla bilar ska ha alkolås. Alltså, att de är villiga att betala 2000 för att slippa möta ett rattfyllo i trafiken.

----------

Ipsa scientia potestas est

Det som är mest skrämmande är ju att det egentligen behövs alkolås. Det finns så många personer som faktiskt kör alkoholpåverkade. Narkotikalås skulle kanske också vara nödvändigt. Sedan finns det personer som inte skulle köra bil pga av sjukdom/trötthet etc.

Jag ser dagligen en massa testosteronstinna (jo, för det är i 99% av alla desssa fall killar) killar, gärna med lite "sportigare" bilar som kör så j-a uselt! .

Varför har folk inget omdöme, och tror att de är världens bästa bilförare?

Jag själv skulle aldrig köra alkoholpåverkad. Men jag vet att jag slarvat och kört exempelvis mycket trött (inte var jag någon lysande bilförare då, inte). Sjuk, med blixtrande huvudvärk (men jag ville ju komma hem från jobbet, och ville inte ha bilen kvar där).

Att hålla på att fippla med mobilen, eller att prata i den (även med handsfree) tar också min uppmärksamhet från trafiken.

[Esc] (Inte världens bästa bilförare, men jag försöker ha lite omdöme, ibland...

Hej,

"Där spriten går in där gått vettet ur".

Det förklarar många gånger varför normalt sett omdömesfulla människor sätter sig bakom ratten alkoholpåverkade.

Att alla i nyktert tillstånd fördömer rattfylleri är föga överraskande.

En annan trafikfarlig grupp är småbarnsföräldrarna. Efter några vaknätter med krassliga småbarn sätter sig bakom ratten på morgonen och har bråttom gör att även denna grupp bör uppmärksammas i diskussioner liknande denna.

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

Det finns som sagt många trafikfarliga beteenden.

Att sedan alkoholpåverkan och bilkörning är det mest iögonfallande. Alkohol är ju relativt vanligt.

Att köra narkotikapåverkad/medecinpåverkad är lika farligt, men det finns ju inga lätta metoder att "bevisa" detta i vägkanten. Ingen alkometer att blåsa i.

Att köra trött är också dumt. Men hur mäter man detta? Hur skall straffskalan se ut?

Man kan säga mycket till folk, men att säga till någon att de är en dålig bilförare? Prova och se!

[Esc]

NoiseKiller
Det är lite fånigt att hon jämställs med 20-åriga killar med "tung gasfot", turbobilar (det är väl ingen 1.8 du har va, Noisekiller?) och som har bilen som förlängare (Jag har förresten sett din lilla "isdans"-video).
Klart det är en 1.6:a - kan ju inte styla en överladdad 1.8 med fyrkrafs? ;)

Det är ju faktiskt så att folk under 26 får högre premie. Har de dessutom resurser under huv mm kostar det ännu mer. Kombinationen är ju oslagbar - och jag behöver inte ha bilen som förlängare - det räcker att säga att jag har råd att betala för den. :thumbsup:

Nu får båda bilarna stå på mig, av ekonomiska skäl. Visst är det löjligt?
Ja det är försäkringsbolag i ett nötskal. Jag tjötade hål i huvvet på den stackars telefonisten på försäkringsbolaget då hon hotade med att försäkringen kanske inte skulle gälla om jag körde bilen - men samtidigt vägrade skriva försäkringen på mig. Men men - varför streta mot när det blir billigare på hennes vis.

\\eForum\NoiseKiller

Det finns ju en annan grupp oxå, de äldre, lite känsligt område. Jag kör en del, då jag pendlar till jobbet, och har sett en hel del äldre som inte borde köra bil. En som körde i 45 på motorvägen, tyckte nog att han körde säkrast i Sverige eftersom han tog det så lugnt, problemet är att man på en motorväg inte förväntar sig att komma ifatt en så långsam bil, och både han och jag skulle av på samma avfart, så jag körde i samma fil som honom, så att jag höll på att hamna i hans baksäte om man säger så, det var dessutom mörkt så det gjorde det ju inte saken bättre.

Så den känsliga frågan är ju om man skall kolla äldre bilförare eller inte? Vad tycker ni?

Jag är absolut inte den bästa bilföraren i Sverige, tyckte iofs det när jag var 18 ;), men har mognat lite med tiden.

/Jocke

Fredrik Andersson

Alkolås är mycket bra...

Men de som är villiga att sätta in det är tyvärr folk som inte kör med alkohol i blodet.

Jag tycket att detta bör bli en standardsak i bilarna och att det då inte ska kosta mer...

Det ska inte ligga som en extratjänst.

Lägger man det i bildens pris direkt som standrasd vet man inte att de kanske laggt på lite på priset för att det finns ett alkolås.

/Att hjälpa är ett steg i utvecklingen!

Men till en början handlar det ju om att betala 2000:- mer för den bilen jag köper. Har ingen aning om fyllot jag möter har det. Det är ju ingen garanti bara för att jag betalar det.

Men visst, jag förstår ressonemanget.

..me...

Nästan alla äldre jag pratat med (mest släkt) tycker att de borde få komma in och ompröva sitt körkort. De känner sig ovana i dagens nya, snabba trafik och alla personer som kör om.

Jag tror det hade varit en bra idé. Troligen inte med samma prover som dagens uppkörning/uppskrivning, för du skulle väl alla över 20 bli av med körkortet ;)

Men, som du säger är det ett känsligt ämne.

..me...

Lägger man det i bildens pris direkt som standrasd vet man inte att de kanske laggt på lite på priset för att det finns ett alkolås.

Men om installationen sker när bilen tillverkas så borde priset rimligtvis bli lägre. Givetvis måste det vara standard och inte gå att koppla ur.

En annan sak. När jag åkte till fjällen för ett tag sedan så blev vi stoppade i en blås-kontroll. Föraren hade inte druckit något på flera dagar, men (troligen) pga att han inte ätit frukost så tog mätaren lång tid på sig att få fram resultat, vilket tyder på att den hittat något.

Polisen släppte det med nöd och näppe, men han sa att det är total noll-tolerans i Sverige nu. Inga 0.2 promille utan enbart 0.0 godtas. Vet inte vad lagen säger, men det är tydligen praxises enligt honom.

..me...

Fredrik Andersson

Ja det bör ju bli billigare...

Så därför tycker jag att alla biltillverkare måste ha detta i sina bilar fram över...

Men det är svårt, för vad gör man med alla gamla? Måste man då installera det själv, eller behöver inte de ha något? Då kommer det bli en övergångsperiod på ett antal år som det ändå kommer rulla bilar utan alkolås.

Inga 0.2 promille utan enbart 0.0 godtas.

Inte läst eller hört att gränsen skulle sänkas till 0.0, tycker man borde ha sett eller hört det.

/Jocke

Hur fungerar alkolås egentligen? Alltså... vad känner den av?

Kan man lura den med en kompressor? :)

---

Jocke

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

Sant, men om poliserna praktiserar det spelar det ingen större roll vad som står i böcker ifs. Iaf inte vid tillfället. Jag hade inte vågat sätta mig mot deras ord och hävdat annorlunda.

..me...

Sant iofs, men de har väl ingen rätt att straffa någon för något som inte står i lagen, eller hur?

/Jocke

[inlägget ändrat 2003-03-11 13:35:08 av jockesoft]

Fredrik Andersson

Det bör gå att lura den på något vis, men hur är ju en fråga... Men kommer det införas kommer det oxå kunna gås förbi på något vis, hitta en svaghet m.m.

Med tanke på att vi människor alltid finner lösningar på alla problem kommer även detta kunna gås förbi.

Om det införs kommer jag självklar försöka lura bilen, bara för att hitta ett vis att komma runt det. Dock kommer jag inte köra med något i kroppen!

Nej, givetvis inte, men nu handlar det inte om att sätta dit nån som har <0.2 promille, men de tar in allt som ger utslag på blodprov, och bara det är jobbigt och tar tid.

..me...

Om du inte tänkte köra med något i kroppen finns ju ingen anledning att komma runt det eller hur?

/Jocke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...