Just nu i M3-nätverket
Jump to content

partitionera

Beckenbauer

Recommended Posts

Beckenbauer

Jag har två hårddiskar C/=75GB + D/=95GB.Jag kör windows XP på C och alla applikationer på D(filmer ,musik,programm o.dyl)Nu har det blivit så att D bara krymper men C tenderar att förbli med ca. 70G ledigt Jag funderar på att partitionera upp C i en systempartition på 10GB och en på resten som jag kan ha till annat. Finns det risker med detta?Bör jag låta bli?Är Partition Magic pålitligt?

/Beckenbauer

Finns det risker med detta?Bör jag låta bli?Är Partition Magic pålitligt?

Nej, Nej, Ja!

Alltså inga som hälst problem...gjort detta MASSOR med gånger...:)

/Eminos

Självklart finns det risker. Sedan hur stora dom är är ju en helt annan sak.

Jag har dock lyckats(?) med att förlora data pga PM. Programmet hängde sig under en sammanslagning av två partitioner och det slutade med att jag hade hade en partition som jag inte kunde få ut någon data ur. Jag kunde extrahera en viss mängd med diverse program, men mycket mycket försvann.

För att vara på den säkra sidan, ta backup på det du inte kan leva utan. För säkerhets skull.

---

Jocke

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

Finns det risker med detta?

Nja, beror på hur du gör det.

Bör jag låta bli?

Nej, inte om du gör på rätt sätt.

Är Partition Magic pålitligt?

Nej för #%&¤¤!!

Jag har förut varit med om att PM har saboterat partitionstabellerna rejält, men tänkte att det kanske var nåt fel på den disken eftersom den trots allt havererade rent mekaniskt efter en tid. (IBM..)

Nu har jag dock tvingats till en nödlösning vilket borde ha gått rätt smidigt, men i stället blev en smärre pärs:

Jag hade tre diskar men skulle låna ut den ena. Tänkte föra över systemet (win xp) från den jag skulle låna ut mha Ghost. För att kunna ghosta måste jag dock först fixa en partition på den "nya" disken.

De ena ledde till det andra, och nu sitter jag här med två halvt fungerande system som en tillfällig lösning i väntan på att jag får tillbaka disken.

Ghost vägrar att låta mig blåsa den nya partitionen. Windows XP vägrar att låta mig installera en fräsch XP på den. Återställningskonsollen hävdar att jag har en ogiltig MBR och allt är mer eller mindre struligt. Jag lyckades dock lägga in min ghostning på den tredje disken, vilken egentligen ska sitta i en helt annan dator.. så även om det fungerar hjälpligt nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig + tog ett drygt dygn att fixa. :/

Mitt tips är att fixa nånstans där du tillfälligt kan dumpa all data du vill spara, partitionera disken i installationsprogrammet till XP, och lägg sedan när installationen är klar tillbaka all data där du vill ha den.

//jonasn, använder aldrig mer partition magic.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...