Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Delphi underskattat?


myzli

Rekommendera Poster

Jag har en känsla av att Delphi är mycket underskattat. Är det så och i så fall varför? Jag har tittat på en del platsannonser och jag hittar ingen som söker en Delphiprogrammerare, det är VB, C, C++ och Java som gäller. Jag har inte testat på så många programmeringsspråk eller IDE men av de jag har testat så tycker jag att Delphi är överlägset bäst. Vad är det som gör Delphi "oattraktivt" på arbetsmarknaden?

 

/Lina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Det kan jag kan komma på är att det är bara Borland som äger Delphi men å andra sidan så är det bara Micorsoft som äger VB.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

C och C++ är ju störst för att de är flexiblast som språk. De är allmänna verktyg som du kan använda till vad som helst var som helst.

 

Delphi är däremot en specialinriktad miljö för att snabbt bygga upp windowsprogram. Konkurrensen kommer alltså inte från C och C++ utan från VB. Varför VB är större här vet jag inte, men kanske för att det kommer från Microsoft. Det är nog en vanligt utbredd uppfattning att Microsofts verktyg för att skapa windowsprogram borde vara bättre än andra eftersom det är Microsoft som gjort Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underskattat kanske, men problemet är snarare är att det håller på att dö sotdöden.

 

Jag jobbar dagligen i Delphi och ser hur stödet för Delphi försvinner. Både från 3-partstillverkare (Boundchecker finns inte för senare versioner än ver 5 och Purify finns inte alls) och på Internet så är det mer aktivitet i Cobol-forumen...

 

Delphi var j*vligt hett för några år sen och var ett underbart alternativ till Visual Studio's produkter, men sen kom Java och hata-M$-maffian valde att hylla Java-verktygen istället. Detta i kombination med att Borland strulade med försenade verisoner och ett ovanligt puckat namnbyte (som senare ändrades tillbaka) gjorde att verktyget sakta försvagades på marknaden.

 

/VMS7, inte Delphi-fan men tycker om det lite ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på Internet så är det mer aktivitet i Cobol-forumen...

Önskemål inför Eforum 5; ett Cobol-forum ;-)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delphi ÄR underskattat av alla som inte satt sig in i vad det är bra på.

 

Delphi är bra för att:

Det kan hantera databaser på enkelt och smidigt sätt.

Man kan göra samma program som Visual C++, utom just device drivers, på en bråkdel av tiden (i de flesta fall).

Språket är underbart enkelt att förstå och att läsa.

Om man skriver programmet på ett rimligt sätt blir underhålls programmering/bugfix mycket smidigt(Lika med VC++ antar jag).

Du KAN skriva applikationer med samma prestanda som VC++ ditos(Kräver kunskap).

 

Delphi är dåligt för att:

Den inte är VC++ header kompatibel, även om jag hatar headers, men det skulle underlätta. Units e modellen.

Saknar multiple inheritance på klassnivå.

Den är inte C++ Class kompatibel.

Folk tror att Delphi endast är Nybörjarspråk, samma som VB. (VB är större, tyvärr)

 

 

Fakta:

Delphi var först med RAD i Windows.

Har man verkligen lärt sig ett programmeringsspråk, kan man med måttliga medel anskaffa sig tillräckliga kunskaper att arbeta med vilket annat språk som helst (utom möjligen asm, som kräver full koll på allt).

 

Slutligen:

Delphi är bäst.

 

Bra va ?

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-10 21:38:32 av raidos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är Delphi underskattat?

 

Ja, sedan kan vi alltid spekulera i hur och varför.

 

Det som jag personligen tycker är suveränt med Delphi ,jämfört med VB, är att vi kan ta fram små program som kan distributeras som exe-filer utan en massa andra systemfiler måste paketeras med exe-filen.

 

I VB måste många systemfiler levereras, vilket gör att en stackars exe-fil på 400 kb lätt blir 3 MB...

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I VB måste många systemfiler levereras, vilket gör att en stackars exe-fil på 400 kb lätt blir 3 MB...

 

Nu är inte Delphi ett *magiskt* verktyg utan Runtime Library heller, VCL50.BPL är ett minimum. Sen kanske man behöver INET60.BPL, RTL60.BPL,..

 

Runtimepaketet för D6 Enterprise är på sisådär 25 filer om jag inte minns fel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är du ute och cyklar..

 

att distribuera de paket du svamlar om behövs endast om man bockat i en bock under project options..finns inget krav att bocka i den bocken...

 

sådeså..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att distribuera de paket du svamlar om behövs endast om man bockat i en bock under project options..finns inget krav att bocka i den bocken

 

Precis... Om man inte bockar i kryssrutan så kompileras de in i din applikation. Och då har du en jättefil igen. På samma sätt som vilket modernt utvecklingsverktyg som helst.

 

Som sagt, Delphi är inte *magiskt*, bara ganska trevligt.

 

[inlägget ändrat 2003-03-12 08:42:49 av VMS7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill jaga bytar i filstorlek på exefilen föreslår jag att man tar en allvarlig titt på KOL, som är till för just det...

 

Man blir då av med möjligheten att RAD programmera, men filerna blir små och söta...fast det finns något slags substitut tror jag...

 

Om man vill kan man juh köra rent winapi o då blir filerna ganska pyttesmå oxå...sedan att man då är uppe i samma development tid som VC applikationer, är juh en detalj.

 

Jättefil vet jag inte vad du menar med...

det krävs ganska mycket kod för att få upp en exefil i 1MB storlek, och då slipper man DLL helvetet som "alla" VB utvecklare är drabbade av.

 

Delphi ÄR *magiskt*, men det är väl en fråga om inställning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delphi ÄR *magiskt*, men det är väl en fråga om inställning.

 

OK, jag ger mig, Delphi ÄR *magiskt*. Snart har Borlands marknadsavdelning trollat bort det helt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att tro att borland skulle trolla bort den stora pengakossan...

 

C++ builder tar andelar av delphi's userbase, men tar även andelar av VC++...

 

C++ builder är ganska när besläktat med delphi...

 

Delphi 7 nånting som kommer få stöd för .NET, vilket gör det ohyggligt mer intressant...

 

Det enda jag tycker borland gjort fel är:

Namnbyte till Inprise, o sedan tillbaka till Borland, vilket vansinne...

Sluta att vidareutveckla deras "äkta" C miljö.

 

I övrigt har de näst intill en spotless trackrecord..imho...

 

sen att tredjepartstillverkare av komponenter försvinner är inte mer konstigt än att småbolag av andra typer av produkter försvinner.

 

men jag har en liten känsla av att Delphi är på utfasning inom borland...men det kommer nog vidareutvecklas åtminstone 5 år till..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-
C++ builder är ganska när besläktat med delphi...

Vad då närbesläktat med Delphi, menay du att IDE:n ser påminner om varandra för språket är ju inte direkt "närbesläktade".

 

men det kommer nog vidareutvecklas åtminstone 5 år till..

Och det bygger du på vad då?

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att dom va närbesläktade va troligen ett litet missförstånd av mig...

men jag hade för mig att C++ Builder har/hade stöd för Delphi kod/komponenter...men det kanske/troligen e helt fel... vettetusan hur jag fått det intrycket...men nån gång fick jag det..=(

 

och mitt uttalande om vidareutveckling bygger jag på samma känsla som jag började den meningen/raden...

 

Men jag ska prata med Borland på Cebit o höra vad dom kläcker ur sig.. =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Skall bli roligt och höra vad de sade..

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra. Jag tycker du ska fråga hur de ser på den framtida utvecklingen och marknadsföringen av Delphi. Det verkar som om alla här är överrens om att det är däri problemet ligger. Delphi syns för lite och det verkar som om Borland bara mjölkar sin kossa utan att putsa på den.

 

Fråga Borland-människorna det, försök analysera vad de egentligen säger och skriv det här! Jag väntar med spänning på svaret! (:

 

/Lina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C++Builder använder samma komponenter som Delphi dessa komponenter är skrivna i Delphi. Man kan skapa komponenter i Delphi och använda dessa i C++Builder men inte tvärtom, tror C++Builder inhåller en pascal kompilator. De flesta tredjeparts komponenter som finns till C++builder är skrivna i Delphi pga att man då kan leverera dessa till båda miljöerna.

Tror även att C++Builder och Delphi delar på bitar i själva utvecklngmiljön.

Vilket gör att man kanske kan säga att de är närbesläktade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Visst har du rätt i att Delphi och C++ Builder är närbesläktade!

 

CBuilder kan använda komponenter skapade i Delphi - men inte tvärs om. Vidare är det samma grundsten i båda paketen, dvs kompilatorn.

 

Vad gäller marknadsföringen - B-land skulle behöva gå på kurs i marknadsföring utanför USA :-) Kanske såg ni Anders Ohlssons artikel på Borland Community Hompage där han stolt meddelade att man satt upp två billboards någonstans i utkanten av hemmastaden i USA ... tja,,, är man stolt för det får man väl vara det - men jag hade hoppas på att Anders skulle ha medfört lite mer "svenskt" in på Borland!

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...