Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ja!..äntligen ADSL!

Eminos

Recommended Posts

Hej!

Nu kan man äntligen få ADSL här i Gamleby, så jag tänkte bomba er med några frågor innan pappa beställer...;)

1. Vilket eller vilka av dessa företag levererar Billigt och Bra?

Bostream

Carambol

Glocalnet

RixTelecom

RSL COM

Spray

Tele2

Telia

Tiscali

2. Angående det modem som ingår med Bostream (Alcatel SpeedTouch 330)...Det står att man måste knappa in lösenord och grejer varje gång man ska ut på nätet...går det att komma förbi med programvara som ...ja...ni vet vilken programvara jag syftar på (kommer inte på vad det heter nu...;)...?

3. Är detta modem bra? (Alcatel SpeedTouch 330)

4. Kan man ansluta flera datorer med en Hub/Switch och detta modem? (Alcatel SpeedTouch 330)

5. Vilket modem ingår med Spray ADSL? Är det bra?

Tacksam för (bra) svar...

/Eminos

Svarar bara på del av fråga 2. De login-program som fins att tillgå är listade på denna sida:

http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/adsl62se.html

Bor du i villa och är medlem i Villaägarnas eller lägenhet och hyresvärden har gruppavtal med Telia, då kan du få Telia ADSL för 275 kronor/mån. Säga vad man vill om Telia, men under mina 2.5 år har det varit noll problem.

Max - 4500

Hej!

1. Bostream är billiga och mycket bra! Dock borde du beställa Alcatel Speedtouch 510, det andra är värdelöst.

Jag besvarar resten av frågorna som om du hade valt 510 modemet!

2. Du sprar anv. och lösen i modemet

3. Ja

4. Ja

5. Vet faktiskt inte...

Hehe...ok...men nu frågade jag faktist om den billigare varianten...;)

Varför är Speetouch 330 dåligt?

/Eminos

Grejen är att det står att man måste logga in varje gång man ska ut på nätet...nu undrar jag om man kan komma förbi detta med dessa program...verkar som det...

Finns det modem som man INTE kan använda dessa program på, och MÅSTE logga in manuellt varje gång...???

/Eminos

Kristianstad

Hej Eminos!

Jag får tipsa dig om en lysande sajt om ämnet:

http://www.alltombredband.com/

Här står lite tips om bredband och samtliga aktörer som finns. Man kan betygsätta de olika aktörerna efter service, pris, hastighet, kvalité.

Själv har jag Telia ADSL, vilket har fungerat felfritt. Haft det nu i något år. Dock är Telia fräcka då det gäller kostnaden.

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Det blev ett lite kort svar, jag skulle precis gå o äta... Sorry! =)

Jag vet bara att det generellt sett är sämre kvalitet i USB modem, sen vet jag även att Bostream har haft en del problem med just de modemen. Angående inloggningen så behöver du i 510 modemet endast ange lösenordet en gång, sen lagras det i modemet. Jag tror att du blir tvungen att skaffa en separat PPPoE klient om du använder det billigare 330 modemet. Jag tycker iof helt klart att det är värt att lägga 300.- mer för att få det (i mitt tycke) bättre modemet.

/Johan

Ok, tack...det lutar åt Bostream och 510 modemet...:)

Jag tar gärna emot fler tips och svar...

Hur lång är väntetiden när man beställt från Bostream, och får man med ALLT, bara tuta o köra?

/Eminos

[inlägget ändrat 2003-03-10 19:56:59 av Eminos]

Det tycker jag låter som ett bra val. Jag vet inte riktigt vad det är för leveranstider, men jag skulle gissa på ~3 veckor...

Ja, du får med allt, det e bara att plugga i och börja köra (nästan iaf! =) )

/Johan

Telia gruppanslutning (Villaägarna) kostar numer 325:-/månad.

Jag skulle köra på Bostream 2,5Mbit varianten.

/Peter

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...