Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.lan-adress


evil_eye

Rekommendera Poster

Jag har sett på flera ställen att man kan ha en .lan adress t.ex. www.leklan.lan till sin hemsida som finns på nätverket...

 

Hur får man en sån?

 

mvh //Daniel AKA Evil_Eye

 

- So, what do you need... besides a miracle..?

- Guns... lots of guns! (Tank & Neo, The Matrix)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett på flera ställen att man kan ha en .lan adress t.ex. www.leklan.lan till sin hemsida som finns på nätverket...

 

Hur får man en sån?

 

Om du tex har en Windows XP-burk som DNS för nätverket så kan du ställa in i datorns hosts-fil att ett internt ip skall mappas mot valfri adress. Om webbservern finns på 172.16.0.1 så kan du i c:\windows\system32\drivers\etc\hosts lägga till

 

172.16.0.1 blaha.bla

 

därmed kommer http://blaha.bla att peka mot webbserverns http-port.

 

Villkoret är som sagt då att xp-burken är DNS för det interna nätverket.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur fixar jag så att min dator är dns då?

 

mvh //Daniel AKA Evil_Eye

 

- So, what do you need... besides a miracle..?

- Guns... lots of guns! (Tank & Neo, The Matrix)

 

[inlägget ändrat 2003-03-13 20:54:38 av evil_eye]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur fixar jag så att min dator är dns då?

 

Vet inte riktigt hur/om det går att lösa i XP. Själv kör jag bara linuxburkar som DNSer. :)

 

Windows 2000 vet jag har DNS-funktioner tex.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken storlek det är på ditt lan, men om det är ett nät med nån typ av DNS server, typ Win2k, BIND eller nått annat, så kan du eller vem som nu administrerar den gör en pekare till din dator på nån adress..

 

Annars om det är bara typ ett fåtal burkar, så lägg till det i hostfilen som dune sa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det funkar om jag skriver in adressen på min dator men måste jag fixa hostfilen på alla datorer?

 

Men IP-nummret till min server är ju 127.0.0.1 och det är ju localhost-IP't på alla datorer väl? Hur funkar det?

 

mvh //Daniel AKA Evil_Eye

 

- So, what do you need... besides a miracle..?

- Guns... lots of guns! (Tank & Neo, The Matrix)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet fortrarande inte om du har ett nät med en dns, eller inte.

 

Om du har en dns, så gör en ny zon, i stil med "minadress.lan" och i den så gör du en alias, som pekar på din dator, då när nån skriver in det i ex sin webbläsare, så kommer dom till dig.

 

Har du inte nån dns, så måste du gå runt på burkarna, och lägga in ditt ip# och det namn du nu vill ska vara ditt "vänliga-skriv-namn". I hostfilerna.

 

127.0.0.1 är inte ett nät ip, utan ett reserverat ip nummer, som är för att testa IP protokollet...kör ipconfig/winipcfg beroende på ditt os..(eller kanske dom funkar vikket som...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...