Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är egentligen max för Access


JessikaJonsson

Rekommendera Poster

JessikaJonsson

Hej!

 

Jag har en databas i Access med 8 tabeller med cirka 30000 poster vardera. Tabellerna är relaterade till varandra på lite olika vis. I denna tar jag fram statistik samt kör uppdateringsfrågor. Problemet är att det är så grymsegt, så min fråga är, hur stort ska man egentligen köra i Access?? Nån som har något "enkelt" generellt svar??

 

/Jessika

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access är inte *bäst* när det gäller stora applikationer om man säger så, men om man har en stor och avancerad databas så vill man inte gärna göra om hela i ett nytt verktyg (annars finns MySQL som är gratis och väl kompetent).

 

Men du kan testa att söka i Access-hjälpen efter (under fliken Svarsguiden):

"Förbättra prestanda i en Access-databas"

och

"Access-specifikationer"

 

Där står att en databas kan vara upp till 2 GB stor, så det är kanske inget problem i dagsläget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JessikaJonsson

Ja, nej så stor är den ju inte! Ja, jag får kolla vidare vad man kan göra åt eländet! Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access är en seg databas,

rekommenderas inte till några större projekt.

 

Kan rekommendera MySQL som är överlägsen Access på alla vis. Det finns program som konverterar en access databas till en MySQL-databas med några enkla klick.

Minns inte vad programmen heter, men de hittas nog lätt med en sökning på google.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag föreslog också MySQL ovan, men sedan ska man tänka på några saker:

- MySQL är bara en databasdrivrutin, inte ett grafiskt gränssnitt.

- Det finns gratis gränssnitt till MySQL också. Ett av dessa är phpMyAdmin, men det kräver då att du även kör en webbserver med PHP installerat.

- MySQL har inga inbygda relationer, som Jessika tydligen använde sig av.

 

Att hoppa från ett så användarvänligt och enkelt program som Access, till ett snabbare som MySQL, kan bli en chock för de som är vana vid enkla Windowsprogram.

Själv kör jag uteslutande MySQL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera dina nycklar och index.

Du kan också köra databas komprimeringen som finns under verktygs menyn (Reparera och komprimera), detta bör du köra alltid nu och då.

BI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...