Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortsval


jonasn

Rekommendera Poster

Vilket är att föredra:

Ett Sapphire Radeon 9500 Pro för 2043 kr

eller ett

MSI Geforce 4 Ti4600 för 2573 kr?

 

Båda korten har 128 MB minne. Radeon-kortet stödjer ju DX9 och AGP8x, men spelar det verkligen så stor roll? 4600:n är väl ett snabbare kort rent generellt? Och hur är MSI på att göra grafikkort egentligen?

 

Det tråkiga är att Radeon-kortet inte finns i lager. Jag undrar om det någonsin kommer?

 

(ni som har följt grafikkortstråden märker säkert nu att det aldrig blev nåt moddat Radeon 9500 np. Jag ändrade beställningen till en hårddisk i stället. Grafikkortet har fortfarande inte kommit in i lager..)

 

//jonasn, kör just nu på "on board"-grafik. :/

 

[inlägget ändrat 2003-03-10 09:39:31 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leveranstider på grafikkort är ett intressant fenomen. Det verkar (som du upptäckt), att grafikkort som inte finns i lager med viss sannolikhet aldrig kommer in i lager heller. Rekommendationen från t ex Dustin är att man bara ska beställa grafikkort som finns i lager.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett Sapphire Radeon 9500 Pro för att det skulle ha bättre bildkvalité än GeForce korten. Bättre TV utgång också. I alla fall är det den uppfattningen jag fått sedan jag läst inlägg om de två korten. 9500 Pro ska vara långsammare än Ti4600, men skillnaden verkar inte vara så stor.

 

http://www17.tomshardware.com/graphic/20021202/radeon_9500-03.html

 

Det här med att Radeon kortet inte finns i lager beror nog på att det är ett populärt kort just nu. När jag beställde mitt kort från DatorButiken så stod det att det inte fanns i lager utan skulle komma in efter någon vecka. Sen fick jag plötsligt mitt kort på posten och leveransdatumet hade då flyttats fram på DatorButikens hemsida. Detta tyder på att de har en massa beställningsordrar liggandes. Så fort kortet kommer in så levereras det ut till kunderna och lagret blir tomt igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4600:n är väl ett snabbare kort rent generellt?

Använder man sig av kantutjämning m.m. som gör grafiken snyggare så är 9500 Pro snabbare, annars är Ti4600 snabbare.

 

Tyvärr är leveranstiderna som de är. Beror nog, som Daniel Thornberg säger, på att kortet är populärt. Jag beställde mitt Sapphire Radeon 9500 Pro i mitten av december och fick det i början av februari.

 

Om du funderar på att välja GF4-kortet för 2573:- så kan du lika gärna lägga till en hundring eller två och få ett Radeon 9700 np.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, och kollar man länken så ser man ju att radeon knäcker så fort det blir tal om AA och Anisotropik. :)

 

Tack alla för tipsen! Det blir ett radeon.

 

//jonasn, snart (?) kantutjämnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara Sapphire Radeon 9500 Pro ?

Här http://www.tricom.se/ (Stockholm) fanns det

HIS Excalibur Radeon 9500 Pro (2395:-)på hyllan för ett tag sedan.

 

Nja, tillverkaren är egentligen oväsentlig, men jag tänkte försöka beställa allt från samma ställe för att slippa massor av fraktkostnader.

 

Tack för länken!

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste ett test (har inte länken kvar), där man jämförde ett antal Radeon 9700 Pro kort från olika tillverkare. Sapphire's kort hade bäst signalkvalité. Prestandamässigt var det nästan ingen skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kärt ämne det här med mod till 9700. Svårt att undvika trådar om det =)

 

Det är inte helt kört bara för att man köper 9500 Pro. Det finns bios som tar bort överklockningsspärren så att det går att överklocka.

http://www.envynews.com/gibs.php?ID=398&page=1

 

Men nåja, bara en parentes...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...