Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mySQL-problem


easy

Rekommendera Poster

Jag installerade idag Apache Webserver och PHP på min XP-burk. Nu har jag tankat hem mySQL med förhoppningen att det ska funka. Jag har följt anvisningarna, men när jag försöker att skapa databaser, går det inte. Jag högerklickar där det står att man ska högerklicka, men jag finner inte "Create Database" som skall visa sig..

 

Hjälp, snälla!

 

[inlägget ändrat 2003-03-09 23:56:38 av easy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Några frågor:

 

1. Har du startat mySQL-servern?

 

2. Vart står det att du skall högerklicka? mySQL är kommandoradsbaserat så det låter lite otroligt.

 

Mer information finns på:

http://www.mysql.com/doc/en/Windows_installation.html

 

Har du fler frågor så är det bara att återkomma!

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

1. Ja, så vitt jag förstår det har jag startat den. Längst nere i högra hörnet är det grönt på "trafikljuset", vilket jag läste någonstans att det skulle vara.

 

2. Jag använder mig av något administrationsprogram, WinMySQLAdmin heter det, vilket i jag läste att man skulle högerklicka i rutan "databases" för att skapa en databas.

 

Ska titta länken du tipsade om nu, tacksam för ytterligare ett svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många verkar ha detta problem, jag är själv en av dom. Jag har själv exakt samma system specs. Tydligen kan man skapa databaser på följande sätt.

 

klicka på mysql.exe i bin-mappen.

Skriv där in: create database min_databas;

 

Så lyckades jag fixa en, men det verkar skumt att create database inte fungerar. På environment fliken i WinMySQLadmin så finns ett problem. I MyODBC fönstret så står det Not Found. Driver 3.51 Not Found.

Kan ha något att göra med det eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...