Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

en extra hårddisk


reppson

Rekommendera Poster

Jag har satt i en extra hårddisk som är formaterad. Datorn försöker hela tiden att boota från den disken. Jag har satt den som Slave

och kört autodetect HDD från BIOS, men datorn försöker likt förbannat att boota från den nya tomma disken. Så fort jag kopplar ur den så bootar datorn som den skall från den vanliga standard hårddisken. Vad gör jag möjligen för fel?

Jag är helt säker på att den extra disken är felfri.

Det är bara en liten disk på 8 Gb som kommer från en slaktad dator,så det beror inte på att BIOS är för gammalt för att inte kunna känna av den extra disken.

Den ordinarie hårddisken är på 40 Gb.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Kika på Boot-ordningen i bios så att den nya disken inte hamnat före den gamla. Kolla sedan en extra gång i uppstarten att den gamla disken verkligen sitter som master.

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tyvärr så vet jag inte hur man ändrar boot ordingen.

Är inte så varm i kläderna när det gäller att göra ändringar i BIOS. Gör man något fel kan datorn sluta fungera helt. Men jag valde ju autodetect HDD, så detta bör ju fixa sig automatiskt då tycker man.

 

Det fanns något i BIOS som hette Secondary master och secondary slave. Där jag provat att svara både Yes och No. Just nu är det inställt så det står "None"

Vet inte riktigt vad detta är för något

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skrev du!

Jag har satt den som Slave och kört autodetect HDD från BIOS, men datorn försöker likt förbannat att boota från den nya tomma disken.

 

Ja visst, det verkar helt rätt att göra så!

Men om inte det funkar så sätt i stället din nya disk till secondary master, testa detta.

 

Denna ordning har jag i min dator: Primary Master = C , D (två partitioner på en disk)

Primary Slave = E (hårddisk 2)

Secondary Master = F (hårddisk 3)

 

Kolla i bios att det står följande för din hårddisk C:

Primary Master : AUTO

 

Samt ett (endast ett) av dessa för din nya disk D:

Secondary Master eller Secondary Slave :AUTO

Tror du kan välja vilket som där.

 

Övriga alternativ ska vara NONE eller ibland bara ett streck ----

 

Ställ sedan in att datorn ska börja läsa från A: sedan C: Detta hittar du vid kategorin BOOT SEQUENSE i BIOS.

 

För att kunna se och ändra val så trycker man tangenten PAGE DOWN.

 

Men, så finns det också på din nya disk små svarta plaststift som måste skiftas, den är säkert satt som primary master sen tidigare, detta måste du ändra till primary slave. Brukar finnas vid kabelanslutningarna. Det brukar finnas en klisterlapp på disken med ett schema som visar hur du ska ändra detta.

 

Kolla sedan på skärmen under uppstarten, där ska man normalt se ordningen på diskarna.

 

Puh, det var mycket säger en som gjort detta tiotals gånger.

hoppas jag fick med allt nu!

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-10 10:18:05 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag är inte så varm i kläderna när det gäller att ändra i BIOS, men jag har ju valt Autodetect HDD, skall inte allt ställa in sig som det skall vara automatiskt då?

 

Den nya disken är satt som slave enligt klisterlappen på disken.

 

När datorn startas upp står det Primary master "None"

så det tyder väl på att något är fel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...