Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CSS i formulär hjälp


sjohan

Rekommendera Poster

Hej

Finns det något sätt som man kan ändra utseendet på en dropdownmeny och en radio knapp? Jag skulle vilja att dropdownmenyn bara haden en enkel svart ram och en svart pil inte nåt mer och så skulle jag vilja att radioknappen bara såg ut som en svart ring. Någon som vet hur man gör detta?

 

//Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ändra dessa då de är beroende av systemet du kör (Windows/KDE/Mac/...) och webbläsare (IE/Mozilla/...).

 

Alternativet är att du men hjälp av DHTML konstruerar en kombinationsruta (även kallat dropdownmeny), och en radioknapp.

Det är inte så svårt, men det kräver lite kunnskaper i ämnet.

Radioknappen är väldigt enkel; bara två bilder som laddas beroende på om den är markerad eller inte.

Kombinationsrutan kan du göra med ett lager (<div>) som har "visibility: hidden;". Sedan sköter du aktiveringen mha JavaScript.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. tack. Finns det nån bra guide eller liknande för att lära sig det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns massvis med guider som du kan titta igenom, få förslag och kanske klippa och klistra lite ur.

 

Om du har Dreamweaver så är det ännu enklare, då man kan fixa detta med dess inbyggda "behaviours" (händelser).

Jag är inte så insatt i just det, men du hittar nog rätt om du tittar runt lite. Kolla efter "swap image" och "hide/show layer".

 

http://www.javascript.nu/dhtml/kurs03.shtml

http://www.javascript.nu/dhtml/kurs04.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den sidan fungerar ju inte. Finns det ingen annan bra sida? Någon som har en ide?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Konstigt. Fungerade tidigare idag när jag skrev inlägget.

Vänta nån dag så ska du se att den säkert kommer igång igen.

Det var ganska enkla guider och på svenska dessutom, så de kan säkert ha varit till din hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...