Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nartub

80gb blir 32

Rekommendera Poster

Nartub

Hej.

Har en Samsung SP8004H (80gb) som jag kört som slav och som helst plötsligt, när jag skulle ha den som master i stället hävdar att den är oformaterad och på 32gb. Kollat lite närmare på datorn, gammal Compac Scenic eD och det kan vara så att den ska inte stödja större heller. Det konstiga är ju att den funkat klanderfritt som slav sen i julas. Nån som kan hjälpa lite?

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Christian...

en compaq är det väl inte? är väl mer en fujitsu siemens?

Hittas disken igen rätt om du sätter tillbaka den som slave?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nartub

Fujitsu Siemens, sorry.

Nä. Jag stoppade tillbaka allt som det satt förut, med en 10gb disk som master och den här som slave med rätt strappar & så men den är fortfarande 32g. Jävligt märkligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Säker på strapparna? Finns oftast en strapp för att sätta den i compat. mode som begränsar den till 32GB för gamla datorer som inte går att uppgradera. Du kanske råkat aktivera den? Det kanske tom är feltryckt så du aktiverat den pga felaktiga instruktioner?

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nartub

Tänkte att det kunde vara något sånt så jag har gått igenom varje strapp-kombination som finns, både vad som är tryckt på disken och som går att hitta på Samsungs hemsida. Den är antingen 32gb eller så saknas den helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ö     .

Vissa diskar går att bygla om så de blir 32 GB stora.(Detta för att stödja nåt äldre filsystem tror jag) Det verkar som du har gjort det.

Kolla byglingen en extra gång och läs i manualen.

Då borde det lösa sig.

/Ex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Kolla inställningarna i BIOS Setup så det inte fått för sig att återgå till någon inställning som inte heter 'AUTO' eller 'LBAxx' på disken ifråga.

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nartub

Nu funkar allt igen.

Hittade rätt på strapparna till slut, även om varken diskens eller tillverkarens scheman stämde.

Huvudsaken är att det funkar.

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...