Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

80gb blir 32


Nartub

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Samsung SP8004H (80gb) som jag kört som slav och som helst plötsligt, när jag skulle ha den som master i stället hävdar att den är oformaterad och på 32gb. Kollat lite närmare på datorn, gammal Compac Scenic eD och det kan vara så att den ska inte stödja större heller. Det konstiga är ju att den funkat klanderfritt som slav sen i julas. Nån som kan hjälpa lite?

 

/Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

en compaq är det väl inte? är väl mer en fujitsu siemens?

 

Hittas disken igen rätt om du sätter tillbaka den som slave?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fujitsu Siemens, sorry.

Nä. Jag stoppade tillbaka allt som det satt förut, med en 10gb disk som master och den här som slave med rätt strappar & så men den är fortfarande 32g. Jävligt märkligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker på strapparna? Finns oftast en strapp för att sätta den i compat. mode som begränsar den till 32GB för gamla datorer som inte går att uppgradera. Du kanske råkat aktivera den? Det kanske tom är feltryckt så du aktiverat den pga felaktiga instruktioner?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det kunde vara något sånt så jag har gått igenom varje strapp-kombination som finns, både vad som är tryckt på disken och som går att hitta på Samsungs hemsida. Den är antingen 32gb eller så saknas den helt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa diskar går att bygla om så de blir 32 GB stora.(Detta för att stödja nåt äldre filsystem tror jag) Det verkar som du har gjort det.

 

Kolla byglingen en extra gång och läs i manualen.

Då borde det lösa sig.

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla inställningarna i BIOS Setup så det inte fått för sig att återgå till någon inställning som inte heter 'AUTO' eller 'LBAxx' på disken ifråga.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar allt igen.

Hittade rätt på strapparna till slut, även om varken diskens eller tillverkarens scheman stämde.

Huvudsaken är att det funkar.

Tack för hjälpen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...