Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN


jazzze

Rekommendera Poster

Ska sätta upp en VPN lösning och undrar lite.

Det finns ett kontor och 5 anställda ska jobba hemifrån. Man ska kunna komma åt allt i nätverket.

 

1. Vilken hårdvara rekomenderar ni? Jag har funderat på en Clavister Firewall Appliance R33 på kontoret och sen 5 st D-Link DI-804V. Är detta en bra lösning? Rekomenderar ni annat?

 

2. Hur stor bandbredd behöver kontoret för att detta ska fungera bra?

 

3. är det svårt att sätta upp VPN? Vad brukar strula?

 

// J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Det står att R33 endast klarar 4 vpn tunnlar, ett alternativ är zyxel zywall10W, som har 10 tunnlar och kan vara vpn server.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-09 16:24:01 av Martin Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar inte riktigt på Zyxel. Någon som kan rekomendera en brandvägg med VPN.

 

Sen undrar jag vad som är skillnaden på VPN tunnel och VPN server?

 

Jag vill att man ska koppla upp en DI-804 eller en dator med VPN klient programvara mot en "burk".

 

Denna burk ska ge routern/klientprogramvaran en lokal IP adress så att man kommer åt allt som finna på nätverket. Inloggningen ska ske i "burken" och inte via någon server. JAg misstänker att man måste köra W2K server då, och jag kör bara linux.

 

Jag tycker hela det här med VPN är luddigt ochh komplicerat. Svårt att välja rätt hårdvara. Pris på hela lösningen får vara max ca 18 000kr.

 

Hjälp??

 

// Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cisco PIX eller motsvarande. Är det bara en användare per hem/hushåll skulle jag gå på mjukvaruklienten som man får med, och bara en 'box' på kontoret... ska gå att ställa in mjukvaruklienten så den stryper internetaccess när den är aktiv (hyfsad säkerhet).

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2003-03-09 17:38:42 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter just i en diskussion om böcker, men det verkar som att kunskapen om att läsa en handbok inte längre finns hos småföretagarna, eller vad menar du? ;)

 

En ciscorouter avsedd för småföretagaren lär juh vara hyfsat lättanvänd, med ett stiligt webbgränssnitt och så vidare... no shutdown säger jag bara :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland!

Hur är PIX att använda? Du menar att den inte är särkilt svår att konfigurera? Jag är igen nybörjare på brandväggar/routrar men ingen expert heller. Däremot så är det min första VPN lösning.

Vilken Cisco PIX ska man välja??

 

Säkerheten ska komma först så därför undrar jag vad man ska välja på klientsidan. Funkar DI-804v. Erfarenheter??

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FÖr att förvirra dig ytterligare :)

Netscreen 5XT samma prisklass som PIX men betydligt lättare att konfigga.Stöd för 10 användare.

 

/Matte

 

[inlägget ändrat 2003-03-10 08:30:15 av Hyperboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...