Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med att välja CPU, minne och moderkort


Impression

Rekommendera Poster

Impression

Hejsan

 

Jag skall hjälpa en kompis att uppgradera sin dator nu, och undrar lite över kompabiliteten mellan CPU/minne/moderkort. Har inte hängt med i utvecklingen den senaste tiden :)

 

Vi har bestämt oss för en P4 (runt 2,4 GHz), ett ABit moderkort och 512MB DDR RAM. Det finns mycket att välja på både i minnesväg och moderkort, hur vet jag vilket som är kompatibelt? Jag har inte riktigt greppat hur busshastigheten hänger ihop med minneshastigheten när den anges så luddigt ibland.

 

Vilka tumregler finns det så vi kan resonera oss fram till vad vi skall köpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Köp en P4 med 533MHz buss, ger en klar prestanda vinst över 400MHz bussen. Har ni råd satsa på märkesminne cas 2 och se till att ni köper Pc 2700.

Jag hadde nog hellre valt ett Asus P4PE moderkort, valt till bästa köp av flera ansedda hårdvarutestare.

Kortet är snabbt, stabilt och har mycket goda överklockningsmöjligheter. Kompletera gärna med ett Ati 9700 pro kort om maskinen skall användas för spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Det blev en P4 2.4 GHz med 533 MHz buss ... En grej jag kom på sen är att man kan titta på de s.k. uppgraderingskiten många företag har, och därifrån kolla hur delarna passar. Ett nytt grafikkort har han redan (GeForce 4) men vi fick köpa ny låda med för nätdelens skull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...