Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Terminal Service


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

jag kör en Terminal Service under Win2k adv server, klienten är en

dator med windows 98. Nu är det så att på klienten så ska det endast

gå att köra en access fil (makro). Det är för att dom anställda

ska kunna gå in titta på lite siffror?

Men som det är nu så kommer man ju åt allt på servern från klienten,

okey mappar går väll att fixa det är väll bara att sätta rättigheter

för den användaren som är inloggad men hur hindrar jag användarna på

klienten från att kunna starta andra program och att använda "Kör" m.m.

 

Hur ser ju hur mycket resurser klienten drar från servern? Jag kollade

i terminal service manager men där ser jag bara vilka program som körs och även PID (är det process ID ?).

 

Helt färsk på detta och sitter bara och testar så tips och ideer är välkommna,

kul om det fanns någon sida som behandlade nt och dess funktioner m.m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

ja du. du kör väl ts i application mode? det gäller ju att sätta rättigheter och policys. http://www.microsoft.com/technet är ju en bra källa.

 

Fråga dock, om dina användare bara skall köra en accessfil, är det inte overkill att köra TS då? Med tanke både på resurser och licenspengar? :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs, om dina användare sitter utspridda på lite andra ställen (långsamma wan-länkar) så försvarar jag bruket av TS för access, som annars blir olidligt långsamt att använda...

 

...men då undrar man om det inte är bättre å snickra ihop ett webbgränssnitt istället? :)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilka sammanhang brukar man använda ts... Självklart, nu gäller det ett lokalt nätverk så då är det väll ganska onödigt att använda ts. då är det väll bättre att bara ha en länk till den aktuella filen på servern eller ???

 

Vad skiljer en "tunn klient" hur används det begreppet och hur sätter jag upp det... mcyke av detta är mest i utbildningssyfte då jag fått till till det på jobbet!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS, när användare på flera orter eller andra skiljda kontor som är förbundna med långsamma wan-länkar. Långsam är förstås ett varierbart begrepp, men har man serverpark och LAN på centralkontoret med programvaror anpassade för 100Mbit switchat nät kan man nog anse att en 0,5Mbit-länk till en annan stad får anses som långsam i sammanhanget :)

 

Att köra en accessfil ifrån en central filserver på kontoret med ovan nämnda 'långsamma' länk kan bli outhärdligt om man bara slussar fildelningen rakt över länken. Kan ta flera minuter från att man klickat på en fråga eller rapport innan man får upp den. Samma sak i samma situation fast mot en terminalserver på centralkontoret (vilket gör att accessapplikationen inte längre har 0,5mbit till filservern utan snarare 100mbit eller mer) går förmodligen på under sekunden, inklusive omritandet av skärmen ute på lokalkontoret.

 

---

 

Sedan är det juh så att köra TS även på centralkontoret har helt andra fördelar, mest administrativa sådana - då man slipper begreppet 'PC' som alltid har en förmåga att krångla på ett eller annat sätt i tid och otid :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...