Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sinclair ZX Spectrum bäst


Anders Engström

Rekommendera Poster

Anders Engström

För att få igång detta pinfärska eforum tänkte jag inleda med ett påstående som somliga kan uppfatta som en provokation:

 

Sinclair ZX Spectrum var bäst!

 

Den var cool, den var början på en revolution och den var urbillig (hälften så dyr som c-64). Att skaparen var en exentrisk engelsman med namnet Sir Clive Sinclair, gör det hela ännu bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

 

Det är fånigt och naivt att tro att Sinclair var bättre, för det var den inte. C64 är den hemdator som har lagt grunden för alla stora människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Ha ha.. detta forum blir som datorkrig, fast bakåt.. typ.. "En MC 68000 slår ju en i8085 med hästlängder..." "C-64's bandstation kunde fast-forwarda bättre än Spectrumens"

 

/Erik (vars första datorerfarenheter är LOGO på C-64or med Floppy-diskdrive...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

Man kunde koppla vilken bandspelare som helst till sin Spectrum så länge det fanns en line in och line ut på den. Men fördelen med 64:ans bandspelare var att den var datorstyrd, så medan man på Spectrum var tvungen att manuellt stänga av bandspelaren efter laddningen så kunde man på 64:an lugnt luta sig tillbaka och slappa medan programmet laddades, för sedan stängde minsann 64:an av bandspelaren själv.

Dessutom är 64:ans bandspelare oändligt mycket snyggare än allt vad som gick att uppbringa till Spectrumen.

 

Ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Vad sägs om den svensa klassikern ABS 80 då??

Det var den första dator som jag kom i kontakt med, och jag kommer i håg ett "jätte kul" spel där man styrde en kanok och sköt ned plan...

 

Basic was the name of the game, då!!!!

 

10 Print "/Klas"

20 Goto 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Engström

Ha! Jag själv hade en grymt snygg rödsvart sak från Philips ett tag! Bandspelaren hade dessutom inbyggd högtalare, vilket gjorde den utmärkt till små utflykter då man ville spela lite glad musik. T.ex. spectrumband...

 

En annan rolig grej med mic- och ear-kopplingarna var att det utan problem kunde ladda in program via en stereoanläggning. Därför kunde man ge ut lp-skivor med sinclairprogram! Vilket faktiskt en och annan engelsk popartist använde sig av. Det lär finnas singlar med program på b-sidan. Coooolt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde reglera hastigheten på min Philipsbandare och speeda upp inladdning tiden till 2/3 :)

Jag har en LP som heter XL-1 av Pete Shell(e?)y

som har ett spectrumprogram som sista spår på B-sidan som kör effekter och texten (så där) synkat med musiken om man kör skivan samtidigt.

 

Det blir aldrig samma sak med de nya datorerna...

 

...suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Tja, det är ju ungefär samma idag.. man kan ju köpa CD skivor med musikvideos och sånt på, så nån större skillnad är det väl inte?

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja - det är skillnad - detta var i frontlinjen...

I dag är man blassé nya tekniker kommer och går utan att man märker dem. Att någon släpper en sån grej är ju inte världs omskakande idag...Och så är jag ju tio-femton år äldre så man har inte samma entusiasm...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... Fast själv tycker jag att Vic-20 rullar enormt :)

med en minnesexpansion till 32kB!!!!! :)

Hel tufft!

 

Jag har lite bilder på mina gamla burkar, gå till:

www.geocities.com/CapeCanaveral/5584

 

och tryck på "vic-20"

 

Fast ärligt talat var nog sinclairen häftigare! :)

En dator i miniräknar-storlek, med världens minsta kassetter!

 

Helknasigt!!! :)

 

 

/Ben

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Med tanke att bandspelaren på C64 gick i 300 bps medans den på Spectrum gick i 1500 bps så förstår jag att det blev en hel del slappande...

 

t.o.m. C64:ans diskdrive var slö, 1200 bps.

 

Och att kalla C64:ans bandspelare för snygg... Tja, skönheten sägs ju sitta i betraktarens öga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarigt talat så vet jag inte vilken Sinclair du snackar om. Det är vare sig Spectrum, ZX 80 eller ZX 81??? Måste vara typ deras miniräknare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Det var det där om världens minsta kassetter jag inte hajjade; man använder ju helt vanliga kassettbandspelare som man kopplar in till datorn.

Visst kan man koppla till en minikassetbandspelare om man vill, men alla använde ju vanliga kassetter.

"Miniräknar storlek", kom igen den är ju faktiskt typ 15 x 25 cm - inget man stoppar i fickan precis...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv minns jag den ypperliga lilla saken som hette ZX-81 med sitt touch-tangentbord.

På den tiden var bandspelare för mesar, man kodade programmet varje gång man ville köra det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Engström

Det var nog Spectrums Microdrives som han menade. En ganska fascinerande uppfinning som tyvärr inte var så lyckad eftersom de små kassetterna hade kort livslängd. Sinclair QL hade faktiskt två inbyggda Microdrives!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just det, microdrive... tyvärr så har jag ingen sinclair som man kan testa den på :(

 

(jag hittade 2 microdrive-stationer och ett dussintal kassettband för ett tagsen)

Nån som säljer en sinclair? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft kvar min spectrum (sålde den 86) hade jag nog hållt i den...

 

Microdrives verkar vara en typisk produk från 80-talets engelska datorinsdustri. Liten produktion och opålitlig egen utvecklad teknik.

 

Jag tänker på andra höjdare som Oric och QL - datorer som inte blev något eftersom de bara krånglade när de kom ut.

 

Varör skulle QL:n ha ett tangentbord som knappt går att skriva på (jag har haft en Spectrum 128 som har samma tgb) och microdrives när det redan fanns disketter som fungerade bra?

 

jag antar att det var entusiastprodukter precis på samma sätt som engelska bilar...

 

/mortb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Peter Westerlund Huss

Föregångaren till VIC20 med sin härligt gröna skärm och inbyggd bandspelare?

 

Själv hade jag en från England insmugglad BBC-B med 32k. Störtskön maskin..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, en sådan fick jag aldrig chansen att prova :(

men en vic-20 hade jag :) :) (och har en fortfarande... tyvärr inte samma, men ändå) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund Huss

Du har en VIC20 kvar ? Ballt! :-)

Jag tror i.o.f.s. att jag har en ZX Spectrum någonstans i garderoben..

Måste kollas! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...